رئیس سازمان نظام پزشکی کشور: ظرفیت های دستیاری پزشکی پر نشد

به گزارش طب اصیل رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: سال جاری ظرفیت های دستیاری پزشکی در رشته های مختلف پر نشد و خیلی از شرکت در این دستیاری انصراف دادند.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمد رئیس زاده روز چهارشنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان برگزار شد، اضافه کرد: باید امید به جامعه رزیدنتی برگردد، از دولت، مجلس، رسانه ها، شورایعالی انقلاب فرهنگی می خواهیم با ایجاد تسهیلاتی امید و شور و نشاط را به جامعه مانند قبل برگردانند تا دستیاران پزشکی نسبت به آینده کاری خود امیدوارتر شوند.
وی عنوان کرد: نباید ناامیدی را در جامعه رزیدنتی ترویج کرد، خیلی از آنها با حقوق حداقلی در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می نمایند از مجلس شورای اسلامی می خواهیم به بحث وضعیت رزیدنت ها توجه کند و تسهیلات وام قرض الحسنه در اختیار آنها قرار دهد.
رئیس زاده با اشاره به اینکه شان جامعه پزشکی خط قرمز سازمان نظام پزشکی کشور است، افزود: نباید جامعه پزشکی مورد هجمه قرار گیرد و به بهانه های تخلفات پزشکی شان آنها زیر سووال برود، پزشکان در دو سال گذشته با همه گیری کرونا بیشترین صدمه های جسمی و روانی را گرفتار شدند، خیلی از آنها طی این مدت مرخصی نرفتند، چند بار کرونا گرفتند، به علت دوری از خانواده و کار زیاد گرفتار مشکلات روحی شدند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: جامعه پزشکان در پاندمی کرونا گرفتار فرسودگی شدند، تخلف و نارسایی در کار پزشکی وجود دارد اما معدود بوده و نباید کلیت جامعه پزشکی مورد اهانت و هجمه قرار گیرد، دفاع از شان آنها به نفع سلامت جامعه است.
به گفته رئیس زاده، خروج نخبگان پزشکی از کشور به علت عدم حمایت ها، پایین بودن سطح دستمزدها در مناطق محروم کم برخوردار از موضوع هایی است که آینده علمی کشور را به خطر انداخته و وضعیت مناسب همکاران ما و عدم امنیت شغلی آنها آینده کاری آنها را با بحران مواجه کرده است و دود آن به چشم مردم و جامعه پزشکی می رود.
وی اضافه کرد: افزایش ظرفیت دانشگاهی بدون توجه به زیرساخت های علمی نظام پزشکی مشکلات زیادی را بوجود می آورد و در صورت برنامه ریزی صحیح به صورت مناسب کمبود ها را میتوان پوشش داد.
رئیس زاده به بحث فرار مالیاتی پزشکان اشاره نمود و عنوان کرد: جامعه پزشکی از منظم ترین اقشار در پرداخت مالیات هستند و مشکلی در این حوزه وجود ندارد، مطب ها یک سوم ارائه دهندگان خدمت به مردم بوده و بحث فرار مالیات آنها اشتباه است.
وی خاطرنشان کرد: حالا ۱۵ هزار رزیدنت داریم که خیلی از آنها در مناطق محروم به شدت گرفتار مشکلات معیشتی هستند و باید مجلس توجه خاصی در اینباره کند.
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه پزشکان زیادی بر اثر مبتلا شدن به کرونا فوت کردند، افزود: موج ششم کرونا به رغم این که افراد زیادی را مبتلا کرد ولی نسبت به موج قبلی زودتر رو به کاهش بوده و این به علت پوشش وسیع واکسیناسیون بوده و در دنیا جزو برترین ها هستیم.
به گفته وی، از مردم می خواهیم با عنایت به نزدیک شدن به ایام نوروز و اعیاد شعبانیه، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمایند تا شاهد بازگشت به روزهای سخت کرونایی نباشیم، زدن ماسک و شستشوی دست ها و رعایت فاصله گذاری، به همراه تزریق دوز سوم، مهم ترین راهکارهای جلوگیری از گسترش بیماری است.
رئیس زاده اضافه کرد: هم اکنون شرایط واکسیناسیون دز سوم طلوب نیست و کمتر از ۳۰ درصد موفق شده اند این دز را تزریق کنند و باید به بالای ۷۰ درصد برسد تا ایمنی جمعی فراهم گردد.
وی ضمن اشاره به این که تیم هایی برای خدمت رسانی به مناطق محروم سازماندهی شده اند، خاطرنشان کرد: به فراخور نیاز مردم پزشکان در مناطق محروم کشور حضور خواهند یافت و تلاش داریم کیفیت ارائه خدمت درمانی و بهداشتی را افزایش دهیم.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: ارائه طرحها و قوانین در رابطه با جامعه پزشکی بدون دریافت و نظرات کارشناسی به ضرر جامعه پزشکی است و خروجی آن می تواند به تضعیف نظام سلامت بیانجامد.

وی ضمن اشاره به این که تعرفه های پزشکی باید واقعی شود، عنوان کرد: سازمان نظام پزشکی نظرات کارشناسی خویش را برای تعرفه های پزشکی سال آینده ارائه داده و منتظر تصویب نهایی از جانب نهادهای مسئول هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره اجرای طرح نسخه الکترونیک اظهار داشت: این سازمان نظرات خویش را درباره اجرای درست طر ح نسخه الکترونیک بیان کرده و در واقع این طرح جزیی از پرونده سلامت الکترونیک است.

وی تصریح کرد: زیر ساخت ها برای اجرای نسخه الکترونیک فراهم نیست و بنابراین در ایام اخیر مشکلاتی را برای مردم و جامعه پزشکی بوجود آورده است.

رئیس زاده با اشاره به اینکه رویکرد سازمان تعامل در جهت اجرای دقیق و درست طرح نسخه الکترونیک است، خاطرنشان کرد: هم اکنون بیمه سازمان نیروهای مسلح هنوز نسخه الکترونیک را اجرا نکردند و سازمان نظام پزشکی نگران آن است که امنیت و بحث های اخلاقی در حوزه الکترونیک درست اجرا نشود.

رئیس زاده ضمن اشاره به اجرایی شدن امضای الکترونیک که بحث امنیت الکترونیک را بالا می برد، اضافه کرد: کیفیت خدمات و صرفه جویی منابع از اهداف ملی در جهت اجرای طرح نسخه الکترونیک است.

تعامل خوب بیمارستان های خصوصی با وزارت بهداشت در زمینه کرونا
وی با اشاره به اینکه بیمارستان های خصوصی، مطب ها و کلینیک ها (۱۱۶ مورد) تعامل خوبی در دوران کرونایی با وزارت بهداشت دارند، اظهار داشت: در روزهای نوروز هم این مراکز خدمات درمانی به بیماران ارائه می دهند وهمکاری خوبی در کنترل موج ششم داشتند.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: بیشتر از ۲۰۰ شهید مداقع سلامت که ۶۰ درصد آنها پزشک بودند، داریم و آمار شهدای مدافع سلامت ناشی از کرونا سه برابر شهدای دفاع مقدس بوده است.

وی در انتها به بحث معافیت مالیاتی اشاره نمود و افزود: پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص در مناطق کم برخودار، صعب العلاج و محروم تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان دریافتی شان در سال، مالیاتشان صفر می شود و اعضای هیات علمی و پزشک شاغل تمام وقت درمانی هم تا حداکثر سقف مالیات ۱۰ درصد مصوب شده است.

منبع: