وزیر بهداشت: تصادفات بعد از کرونا، اولین عامل مرگ و میر در کشور است

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: به غیر از کرونا که در ۲ سال گذشته جهان را گرفتار کرده است، تصادفات اولین عامل مرگ و میر در کشور است.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین اللهی، در نشست نوروزی روسای اورژانس پیش بیمارستانی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، تصریح کرد: در آستانه نزدیک شدن به ایام نوروز، سفرهای نوروزی و آمادگی برای خدمت رسانی هرچه بهتر به مردم هستیم، نیروهای اورژانس هم به لحاظ نوع خدمتشان، شبانه روزی درحال تلاش هستند که نوعی جهاد به حساب می آید.
وی اظهارداشت: ایران، همچون کشورهای حادثه خیز در آسیا و جهان است، چونکه دارای اقلیم های مختلف و کشوری چهارفصل است. ایران همینطور جاده های زیادی داشته و جزو نوزدهمین کشور جهان از لحاظ پهناوری جاده ای، است. ایران بیشتر از ۲۹۳ هزار کیلومتر جاده دارد که خیلی از آنها استاندارد نیستند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: سرعت رسیدن اورژانس به بالین بیمار بسیار حیاتی می باشد و سرعت رسیدن اورژانس به بیمار باید به حداقلی ترین زمان ممکن برسد. مردم باید احساس و یقین پیدا کنند که اورژانس هر لحظه در کنارشان است.
عین اللهی خاطرنشان کرد: در علم پزشکی، زمان طلایی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اگر بعد از وقوع حادثه، فرد گرفتار خونریزی یا ضربه شود و در زمان طلایی به او امدادرسانی نشود، امکان نجات یافتنش کمتر می شود و درصورتیکه در زمان طلایی امدارسانی شده یا به مرکز درمانی منتقل شود، به احتمال بیشتری میتوان نجاتش داد. نیروهای اورژانس در زمان طلایی خویش را به بالین بیمار می رسانند و اقدامات حیاتی و پیش بیمارستانی را انجام می دهند. اگر می خواهیم شاخصه های سلامت در کشورمان بالا رود، باید به اورژانس دقت نماییم. یعنی نخستین گام ها باید در حوزه اورژانس باشد.
وی ضمن تاکید به استفاده از روش و تجهیزات به روز در حوزه اورژانس، افزود: گام بعدی این است که اورژانس به روز شده و از فناوری های نوین استفاده نماید.
ضرورت آموزش های به روز در حوزه اورژانس
عین اللهی به آموزش های دوره ای اشاره نمود و اضافه کرد: سازمان اورژانس باید گام های مهمی در حوزه آموزش مردم و همینطور کادر اورژانس بردارد. ما در زمینه اورژانس احتیاج به نیروهای ورزیده و به روز داریم. لازم است در برنامه های آموزشی بازبینی و تغییراتی ایجاد شود. تدوین دوره های آموزشی در سطوح مختلف الزامی است. از طرفی، شاید بهتر باشد که نیروهای اورژانس به صورت تخصصی یعنی در اورژانس روانی، قلبی و تصادفی و… آموزش ببینند.
وی درمورد آموزش مردم، خاطرنشان کرد: خیلی از حوادث به علت عدم آشنایی مردم با مخاطرات یا اقدامات اولیه برای امدادرسانی اتفاق می افتد. بنابراین، باید آموزش عمومی برای مردم را جدی بگیریم. این آموزش ها می تواند از سطح مدارس آغاز شود.
وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: مدیریت در حوزه اورژانس بسیار مهم می باشد. چونکه همانطور که گفته شد، کشورمان، حادثه خیز است و با وقوع هر نوع حادثه ای، مدیریت بحران اهمیت پیدا خواهد نمود.
وی ضمن تاکید بر استفاده از جدید ترین تکنولوژی ها مانند تله مدیسین و آی تی در حوزه اورژانس، تصریح کرد: سهولت تماس مردم با اورژانس هم یکی دیگر از نکاتی است که می تواند در ارتقای خدمات اورژانس کمک کننده باشد، در این حوزه، تعامل با مخابرات مهم می باشد.
وزیر بهداشت درمورد سرعت رسیدن به صحنه حادثه، اظهارداشت: سرعت رسیدن اورژانس به بالین بیمار بسیار حیاتی می باشد. سرعت رسیدن اورژانس به بیمار باید به کمترین زمان ممکن برسد. مردم باید احساس و یقین پیدا کنند که اورژانس هر لحظه در کنارشان است.
عین اللهی اظهار داشت: علاوه بر تأمین و ارتقای کیفیت آمبولانس ها، باید به فکر ارتقای بالگردها و وسایل نقلیه دریایی هم باشیم. امروزه از پهبادها در جاده ها در زمینه امدارسانی میتوان کمک گرفت. کما این که در سپاه و وزارت دفاع هم در زمینه پهپاد پیشرفت های خوبی حاصل شده است.
وی درمورد استفاده از نیروهای داوطلب خاطرنشان کرد: این موضوعی است که باید روی آن کار نماییم. مثلاً در مورد همیار پلیس کارهایی انجام شده، اما در مورد همیار اورژانس کار نشده است. در اوایل انقلاب مساجد در حوزه کمک های امداد اولیه فعال بودند و در زمینه آموزش فعالیتهای زیادی داشتند.
وزیر بهداشت افزود: مردم ایران، مردمانی جهادی هستند. برای مثال، در مبحث کرونا و واکسیناسیون همه به میدان آمده و کمک کردند. حالا به آمار تزریق روزانه بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن رسیده ایم که به علت حضور مردم در صحنه اتفاق افتاده است؛ اورژانس هم باید از همراهی مردم استفاده نماید.
وی ضمن تاکید بر اورژانس بیمارستانی و ارتقای خدمات مراکز درمانی بعد از رسیدن بیمار، اظهارداشت: گاهی اورژانس پیش بیمارستانی تمام تلاش خویش را می کند و بیمار را بموقع و با کمترین عارضه به مراکز درمانی می رساند، اما در بیمارستان به علت شلوغی بخش اورژانس، امکان دارد بیمار دیرتر خدمت دریافت کند که این مورد هم باید تقویت شود.
منبع: