۱۶ فروردین و با اهمیت ترین اخبار کرونائی استانها

طب اصیل: ایرنا- در آخر تعطیلات نوروزی و سفرها و دورهمی های آن، با تصمیم کارشناسی شده ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس های حضوری مدارس و دانشگاه ها در حالی برگزار شده که رعایت بایدها و نبایدهای بهداشتی همچنان مورد تاکید است.
با توجه به گستردگی لطمه های ناشی از طولانی شدن آموزش های غیرحضوری، وزارت آموزش و پرورش با ابلاغ دستورالعمل به مدارس کشور حضور عوامل اجرائی طبق برنامه هفتگی مدارس را الزامی و بر حضوری بودن تمامی کارهای تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس و با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس های درس تاکید کرده است.
پیش از این هم بطور خاص در ایام پایانی سال قبل و تعطیلات نوروز، کارشناسان همه مردم را به تکمیل واکسیناسیون همگانی، شستشوی مرتب و صحیح دست­ها، رعایت فاصله فیزیکی مناسب، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت تنفسی، تهویه مناسب، پرهیز از تجمعات و دورهمی، فاصله­ گذاری در تمام شرایط و تهویه مناسب برای پیش گیری از خطر مبتلاشدن به کرونا فرامی خواندند و درباره احتمال افزایشی شدن روند مبتلاشدن به کووید۱۹ در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی هشدار می دادند.
بااین حال، خیلی از خبرها طی این مدت از غفلت و بی توجهی خیلی از افراد در رعایت این سفارش ها حکایت دارد.
براساس اعلام وزارت بهداشت، با احتساب آمار جدید مبتلاشدن به کرونا، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۸۰ نفر رسید.
تازه ترین بررسی های خبرنگاران ایرنا از روند مبتلاشدن به کرونا در استانها نشان میدهد که این روند در مجموع نوسانی است و در صورتیکه از برخی مناطق اخبار هشداردهنده ای می رسد، برخی استانها به مدد توجه به الزامات بهداشتی و واکسیناسیون، درحال گذر از روند نزولی کرونا هستند.
خراسان رضوی/ افزایش مراجعان سرپایی کرونا در مشهد هشدار دهنده است
در خراسان رضوی، رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به افزایش محسوس بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه هشدار داد.
به گفته دکتر محمد پهلوان، شمار مراجعان سرپایی بیماران با علایم مشکوک به مراکز ۱۶ ساعته خدمات سلامت کرونا زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سه روز گذشته از ۲۸۵ به ۵۴۰ نفر بالا رفته است.
وی با اشاره به افزایش بستری شدگان کرونائی در بیمارستان های خراسان رضوی طی سه روز گذشته اظهار داشت: هم اکنون ۳۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند که ۸۵ نفر از آنان بدحال بوده و در بخش های مراقبتهای ویژه تحت درمان قرار دارند.
دکتر پهلوان افزود: هم اکنون روزانه حدود ۱۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان خراسان رضوی بستری می شوند که این تعداد طی روزهای اخیر روند افزایشی داشته است.
کرمانشاه/ آمار شناسایی روزانه بیماران کرونائی بیش از سه برابر شد
رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم اظهار داشت: ۶۷ نفر شامل۱۲ بیمار مثبت بستری و ۵۵ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۴۷ نفر بیشتر است.
«مهدی محمدی» اضافه کرد: تعداد مبتلایان کرونائی بستری در مراکز درمانی کرمانشاه اکنون ۱۳۶ نفر است که از این تعداد ۵۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان هستند که حال ۱۴ نفر از آنها وخیم است.
وی با اشاره به این که در شبانه روز گذشته فوتی براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان نداشتیم، اضافه کرد: مجموع جان باختگان کرونا از شروع شیوع این ویروس تا حالا همان سه هزار و ۱۱۹ نفر روز گذشته (دوشنبه) است.

در ۲۴ ساعت گذشته ۶۰ بیمار در مراکز درمانی استان با علائم کرونا بستری و ۴۶ نفر هم بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند.
براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، شهرستان های کنگاور و پاوه از ۱۲ فروردین در وضعیت قرمز کرونائی قرار گرفتند و شهرستان های اسلام آبادغرب و گیلانغرب هم در وضعیت نارنجی و شهرستان های کرمانشاه جوانرود، دالاهو، سرپل ذهاب، هرسین، سنقروکلیایی، روانسر، صحنه، ثلاث باباجانی و قصرشیرین هم در وضعیت زرد کرونائی قرار دارند.
لرستان/ شمار مبتلایان کرونا به ۲۱۶ هزار و ۴۱۰ نفر رسید
۱۴۹ مبتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۱۶ هزار و ۴۱۰ نفر رسیده است. حالا ۱۲۹ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی لرستان بستری و تحت درمان هستند.

هیچ مورد مرگ و میری به سبب مبتلاشدن به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان ثبت نشده و شمار قربانیان همچنان ۲ هزار و ۸۱۱ نفر است.
بر اساس تازه ترین رنگ بندی کرونائی در لرستان، خرم آباد تنها شهر این استان با وضعیت نارنجی است، پلدختر، رومشکان، ازنا، سلسله، دلفان، بروجرد، الیگودرز، کوهدشت و چگنی در وضعیت زرد و دورود در وضعیت آبی قرار دارند.
تهران/ آمار دفن کرونائی ها در آرامستان بهشت زهرا (س) کاهشی شد
به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)، آمار دفن روزانه کرونائی ها در این آرامستان بطور متوسط به ۱۰ نفر کاهش پیدا کرده است.
سعید غضنفری اضافه کرد: برخلاف ماه های گذشته و دوره های اوج سویه های مختلف کرونا، شاهد کاهش تعداد جان باختگان و دفن آنان در بهشت زهرا (س) هستیم.آمار روزانه دفن کرونائی ها در بهشت زهرا (س) بطور متوسط به ۱۰ یا ۱۱ تدفین در روز کم شده است و این آمار با احتساب برخی جان باختگان شهرستانی است که در بهشت زهرا(س) دفن شده اند.
غضنفری اشاره کرد: می توان گفت آمار شهروندان پایتخت نشینی که روزانه براثر کرونا فوت و در بهشت زهرا (س) دفن می شوند، تک رقمی شده است.
البرز/ ۲۷ بیمارکووید ۱۹ بستری شدند
اما در البرز اعلام گردید که ۲۷ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان بستری شدند و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.
در زمان حاضر ۱۲۴ بیمار بدحال کووید در مراکز درمانی استان تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند. همین طور طی ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار بدحال کووید ۱۹ در البرز جان باخت و مجموع جانباختگان این بیماری در استان از شروع شیوع ویروس کرونا تا کنون به ۶ هزارو ۸۱۴ نفر رسیده است.
همچنان سفارش کارشناسان بهداشت و درمان به مردم برای پیش گیری از مبتلاشدن به کرونا، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، تزریق واکسن کرونا و شستن مکرر دستها است.
ایلام/ شمار بستری های کرونا به ۳۱ نفر افزایش یافت
۱۱ بستری جدید ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۳۱ نفر افزوده شد.
همچنین ۶۶ ابتلای جدید کرونا ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان اکنون به ۷۸ هزار و ۹۷۹ نفر بالا رفته است.
طی شبانه روز گذشته یک مورد فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوت شدگان استان به یک هزار و ۲۴۳ نفر افزوده شد.
شهرستان های آبدانان و بدره در وضعیت قرمز کرونا، شهرستان های دره شهر، هلیلان، سیروان، ایلام و چوار در وضعیت نارنجی و دهلران، مهران، ملکشاهی، چرداول و ایوان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.
اصفهان/ آمار شهرستان های قرمز کرونائی همچنان افزایشی است
مسوول بیماریهای واگیر مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به اینکه آمار شهرستان های قرمز کرونائی در استان در چند هفته گذشته درحال بالا رفتن است، توضیح داد: همه گیری بیماری کووید-۱۹ همچنان تغییر رنگ و اُفت و خیزهایی خواهد داشت اما باتوجه به واکسیناسیون بیشتر جمعیت کشور، تلاطم های این بیماری مانند پنج موج اول نخواهد بود.

رضا فدایی همین طور اظهار داشت: باتوجه به کمتر شدن حجم مراجعه مردم برای تزریق واکسن کرونا، از شروع فروردین جاری ۲ مرکز تجمیعی واکسیناسیون در کلانشهر اصفهان فعال باقی مانده است.
وی اشاره کرد: در زمان حاضر کمبودی از نظر واکسن نداریم و حدود ۱۰ نوع واکسن ایرانی و خارجی در مراکز تجمیعی موجود است و مردم می توانند برای تکمیل واکسیناسیون خود به آنها مراجعه کنند.
فدایی درباره بازگشایی مدارس نیز توضیح داد: حدود ۸۰ درصد از دانش آموزان مقطع دبیرستان واکسن کرونا را دریافت نمودند اما در رده های سنی پایین تر تا حالا حدود ۱۰ درصد آنها واکسن تزریق کرده اند بدین سبب باتوجه به حضوری شدن کلاس های درس از خانواده ها می خواهیم که هرچه سریعتر برای واکسیناسیون فرزندان خود اقدام نمایند.
فدایی از مردم خواست تا هرچه سریعتر برای تکمیل واکسیناسیون خود به ویژه نوبت سوم و برای گروههای سنی پایین تر از ۱۲ سال به مراکز تجمیعی یا بهداشت مراجعه کنند.
اردبیل/ کاهش چشم گیر شمار مبتلایان و ادامه روزهای بدون فوتی کرونا
روند نزولی شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل ادامه دارد بطوریکه طی شبانه روز گذشته شمار مبتلایان جدید، آمار بستری همزمان و تعداد فوت شدگان بطور شایان توجهی کاهش پیدا کرد.
به بیان دکتر علی محمدیان اردی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل، برای هشتمین بار در امسال، شمار فوت مبتلایان طی شبانه روز گذشته به صفر رسید و مجموع جان باختگان ۶ موج شیوع ویروس کرونا در این استان طی ۲۵ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۸۰ نفر باقی ماند.
وی با اشاره به کاهش کلیه فاکتورهای شیوع ویروس کرونا در استان اردبیل نسبت به چند ماه اخیر اظهار داشت: طی شبانه روز گذشته پنج فرد مبتلای جدید در مراکز درمانی این استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند که پایین ترین آمار یک سال قبل است.
وی از بستری شدن ۲۶ نفر از مبتلایان به کرونا در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته هم آگاهی داد و اضافه کرد: اکنون شهرستان های اردبیل، نیر، خلخال و سرعین، نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله سوار و کوثر در وضعیت زرد و شهرستان های مشگین شهر و پارس آباد نیز در وضعیت آبی شیوع ویروس کرونا قرار دارند.
دکتر محمدیان اردی با اشاره به اینکه تزریق دُز سوم واکسن کرونا در پیش گیری از مبتلاشدن و کاهش شدت بیماری بسیار مهم می باشد، افزود: همه مردم باید این دُز را تزریق کنند تا هم خود این افراد به ویروس کرونا مبتلا نشوند و هم سبب آلوده شدن دیگران نشوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بر استفاده از ماسک، ایجاد تهویه در فضاهای سرپوشیده و رعایت فاصله اجتماعی و لزوم پرهیز از دورهمی، عادی انگاری بیماری کووید. ۱۹ و نیز استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان اصرار کرد.
همدان/یک فوتی و ۵۲ بیمار جدید کرونائی ثبت گردید
با فوت یک بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از شروع شیوع این ویروس تا حالا به سه هزار و ۳۱۹ نفر رسید.
همچنین با شناسایی ۵۱ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۲۷۶ نفر رسید.
در این مدت ۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه «آی. سی. یو» مراکز درمانی استان بستری شدند و مجموع بیماران شناسایی شده تا حالا به ۱۴۳ هزار و ۸۵۹ نفر رسیده است.
تا حالا سه میلیون و ۱۵۵ هزار و ۲۵۶ دز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است.
کهگیلویه و بویراحمد/ بیش از ۳۴ هزار دُز سوم واکسن کرونا در گچساران تزریق شد
سرپرست شبکه بهداشت و درمان گچساران اظهار داشت: از شروع شروع واکسیناسیون تا حالا ۳۴ هزار و ۸۳۴ دُز سوم واکسن کرونا برای گروههای هدف این شهرستان تزریق شده است.
سید طاهر حسینی اضافه کرد: ۶۵ هزار و ۹۵۲ مورد تست کرونا از شروع شروع ویروس کرونا تا حالا از افراد با علایم مشکوک در این شهرستان گرفته شده و ۱۹هزار و ۹۶۰ نفر آلوده به این ویروس شناسایی شده اند.
حسینی تعداد بهبود یافتگان ویروس کرونا در گچساران را ۱۹ هزار و ۷۰۱ نفر اعلام نمود و اضافه کرد: ۲۳۹ نفر در این شهرستان بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند.
حسینی ابراز کرد: تا حالا بیش ۱۰ هزارو ۳۲۸ نفذ از دانش آموزان گروه هدف این شهرستان واکسن کرونا دریافت کرده اند.
وی با اعلان اینکه واکسینه دانش آموزان گروه هدف ۱۲ تا ۱۸ سال در این شهرستان اکنون در حال انجام می باشد، اضافه کرد: بیش از ۱۰هزارو ۸۷۱ دانش آموز در این گروه سنی باید در مقابل ویروس کرونا واکسینه شوند.
گچساران اکنون در وضعیت قرمز کرونائی قرار دارد و متاسفانه تعدادی از شهروندان پروتکلهای بهداشتی را رعایت نمی کنند.
تازه ترین امار وزارت بهداشت
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۹ بیمار کووید۱۹ جان خودرا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۰ هزار و ۴۰۷ نفر رسید، همین طور ۴۶۱۵ بیمار جدید نیز شناسایی شد.
از روز گذشته تا امروز ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ و برمبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۶۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۷ نفر از آنها بستری شدند.
تا کنون ۶۳ میلیون و ۹۸۸ هزار و ۸۵۳ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۳۱۷ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۱۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۷ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۶۸۲ دُز رسید.
هم اکنون ۳۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۵۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۹۵ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
گزارش کرونائی
بار مصونیت بر دوش واکسیناسیون
گردشگری پساکرونایی گیلان و چالش های پیش رو

منبع: