خطری که تا ۶ ماه بهبودیافتگان کووید را تهدید می کند

به گزارش طب اصیل خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان داد، در بهبودیافتگان کووید تا ۶ ماه بعد از بهبودی حتی در موارد خفیف، خطر مبتلا شدن به لخته های خونی جدی است.
به نقل از ایندیا نیوز، نتایج تحقیقات قبلی نشان داده است که کووید خطر لخته شدن خون را زیاد می کند اما مطالعه جدید انتشار یافته در مجله پزشکی BMJ نشان داده است که این تهدید تا چه مدت می تواند ادامه داشته باشد.
محققان داده های بیشتر از یک میلیون نفر از ثبت ملی سوئد که از فوریه ۲۰۲۰ تا مه ۲۰۲۱ به کووید مبتلا شده بودند را با گروه کنترل بیشتر از ۴ میلیونی که آزمایش آنان مثبت نبود، مقایسه کردند.
آنان دریافتند که افراد مبتلا به کووید در معرض خطر بیشتری برای آمبولی ریه، لخته خونی که شریان های ریه را می بندد، تا ۶ ماه بعد از عفونت قرار دارند.
همینطور خطر ترومبوز ورید عمقی – لخته شدن خون در پاها – تا سه ماه بعد از مبتلا شدن به کووید زیاد بود.
محققان بعد از تنظیم طیف وسیعی از عوامل، افزایش ۳۳ برابری خطر آمبولی ریه برای بهبودیافتگان از کووید همینطور افزایش پنج برابری ترومبوز ورید عمقی را در این افراد مشاهده نمودند.
نتایج این مطالعه نشان داد افرادی که از علایم شدید کووید رنج می بردند و افرادی که از قبل شرایط پزشکی خاصی داشتند بیشتر در معرض خطر بودند.
ناگفته نماند، افرادی که موارد خفیف داشتند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشتند هم در معرض خطر آمبولی ریه و ترومبوز ورید عمقی بودند.
مشکل لخته شدن در طول موج اول همه گیری بیشتر از امواج بعدی بود و به قول محققان به علت پوشش واکسن و درمان های بهتر با گذشت زمان این مورد کاسته شده است.
محققان گفتند: یافته های آنان «پیامدهای سیاستی عمده ای» داشت و خواهان درمان بیشتر برای پیشگیری از ایجاد لخته های خون، بخصوص در موارد پرخطر بود.
آنان تاکید نمودند که نتایج آنها اهمیت واکسینه شدن را برجسته می کند.