در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت؛ تاکید معاون وزیر بهداشت بر اهمیت کاهش هزینه های نظام سلامت

به گزارش طب اصیل معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باتاکید براهمیت پرداختن به حوزه بهداشت وپیشگیری درکاهش هزینه های نظام سلامت وتاثیراقدامات پیشگیرانه درمدیریت همه گیری کووید ۱۹، خواهان حمایت بیشتر سرمایه گذاران، نهادها وسازمان های همکار درسیاستگذاری واجرای سیاست های حوزه بهداشت شد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، کمال حیدری در پیامی به مناسبت ۷ آوریل روز جهانی بهداشت آورده است: ارتقای کیفیت زندگی از اهداف توسعه پایدار و توجه به بهداشت و برقراری کیفی سلامت افراد جامعه، یکی از شاخصهای ارزیابی کیفیت زندگی و راه اصلی تأمین توسعه پایدار جامعه بشری است.

وی اضافه کرد: حوزه بهداشت بعنوان مجموعه دانش و هنر حفظ و ارتقای سلامتی و جلوگیری از بروز بیماری، دامنه فعالیت وسیعی دارد که سیاست گذاری درست و سرمایه گذاری مناسب در این عرصه، بطور قطع با کاهش چشم گیر هزینه های کلی نظام سلامت همراه می باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: بر مبنای شعار سال جاری تعیین شده از جانب سازمان جهانی بهداشت ” سلامت ما، سلامت سیاره ما” شاهد توجه جدی و بیشتر از پیش به عوامل اجتماعی و محیطی هستیم.

وی اظهار داشت: از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، بحران آب و هوایی بزرگترین تهدید سلامتی برای بشریت به حساب می آید که بر مبنای تخمین این سازمان، از بیشتر از ۱۳ میلیون مرگ سالانه به علت عوامل محیطی در سرتاسر جهان میتوان پیشگیری کرد، چونکه تصمیمات سیاسی، اجتماعی و تجاری انسان ها عامل ایجاد بحران آب و هوا و سلامت است.

حیدری تصریح کرد: در بیشتر از دو سال گذشته با شیوع و همه گیری کووید ۱۹ نقش برجسته و پیشتاز حوزه بهداشت و کارکنان جان برکف آن در پاسداشت سلامت کشور برهمگان روشن گردید.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز با پیدایش این همه گیری و نقش رعایت شیوه نامه های بهداشتی و واکسیناسیون در کاهش هزینه های بستری و کنترل مرگ ومیر ناشی از آن، اهمیت ویژه پرداختن به حوزه بهداشت و پیشگیری بیشتر از پیش بر همگان مشخص شده است، و این برهه زمانی بهترین فرصت برای تغییر برخی سیاست ها در نظام سلامت کشور به حساب می آید تا با جلب حمایت بیشتر سرمایه گذاران و همه نهادها و سازمان های همکار در سیاست گذاری و اجرا، برنامه های کوتاه و بلندمدتی برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت فرد و جامعه با عنایت به اولویت های بهداشتی و بحران های پیش رو و تدابیر سازمان جهانی بهداشت تدوین شود.

وی افزود: خوشبختانه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همواره بر اولویت دهی به حوزه بهداشت و نگاه ویژه روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور به این حوزه تاکید داشته اند و قرارگاه تقویت شبکه بهداشت، دومین قرارگاهی است که به دستور ایشان در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور شروع به کار می کند. قرارگاهی که با تمرکز بر گسترش و تقویت شبکه بهداشتی کشور، بعنوان عامل اصلی تأمین و ارتقای مراقبت های اولیه سلامت، بطور قطع نقش بسزایی در بهبود شاخصهای کلی سلامت جامعه ایفا می کند.

حیدری در انتها از تمامی کارکنان حوزه بهداشت از دور دست ترین خانه های بهداشت در نقاط مرزی کشور تا مراکز بهداشتی شهرهای بزرگ و کوچک و تمامی روستاها به خاطر تلاش و ایثارشان بخصوص همت والا در بیشتر از دوسال همه گیری کووید ۱۹ قدردانی نمود و این روز را به این مدافعان سخت کوش بهداشت و سلامت تبریک گفت.

منبع: