شروع ساخت اولین پایگاه اورژانس بانوان کرمان در رفسنجان

ایرنا- عملیات اجرایی اولین پایگاه اورژانس بانوان استان کرمان که توسط زنان تکنیسین مدیریت خواهد شد روز یکشنبه طی مراسمی در شهرستان رفسنجان آغاز شد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایرنا مسؤلان متولی می گویند باتوجه به برنامه ورود بانوان تکنیسین اورژانس به چرخه خدمات رسانی این نهاد و با عنایت به جذب تعدادی دانشجوی تکنیسین اورژانس خانم در شهرستان رفسنجان راه اندازی این پایگاه شهری بانوان در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: یک طرح اورژانس در ۲ طبقه واقع در دانشگاه ولیعصر(عج) شهرستان راه اندازی خواهد شد که یکی از طبقه ها اولین اورژانس شهری بانوان در استان کرمان و دیگری پنجمین پایگاه اورژانس شهری رفسنجان است.
محمدرضا حسینی زینلی در حاشیه مراسم کلنگ زنی این طرح به خبرنگار ایرنا اضافه کرد: از آنجاکه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان طی ۲ سال گذشته هر سال پنج دانشجوی تکنیسین اورژانس خانم جذب کرده است مجوز ایجاد اولین پایگاه اورژانس شهری بانوان را در استان دریافت کردیم.
وی اضافه کرد: با دانش آموخته شدن این دانشجویان طی بهمن ماه سال جاری ۶ خانم در این پایگاه مشغول به کار خواهند شد، همینطور در آینده هم در نقاط مختلف شهرستان پایگاه اورژانس شهری بانوان را ایجاد خواهیم کرد.
حسینی زینلی ضمن اشاره به این که در چند شهر دیگر از کشورمان هم پایگاه اورژانس شهری بانوان بوجود آمده است بیان نمود: بنا داریم بانوان تکنیسین اورژانس را با آقایان تکنیسین راهی مأموریت ها نماییم تا به مجروحان و مصدومان حوادث خدمت رسانی کنند ضمن این که در زایمان های اورژانسی هم حضور بانوان اورژانس موثر است.
وی تصریح کرد: در ساخت اولین پایگاه اورژانس شهری بانوان و پنجمین پایگاه اورژانس شهری رفسنجان خیران نقش مهمی ایفا می کنند که نیمی از هزینه ها را متقبل شده اند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایرنا حجت الاسلام مرتضی جمالی مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان هم در مراسم کلنگ زنی این طرح از زوج جوانی که در ساخت پایگاه اورژانس بانوان شهری مشارکت کردند قدردانی کرد.
وحید محمدی شاهرخی رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم در این مراسم ضمن اشاره به این که حضور بانوان در مأموریت های اورژانس بسیار موثر خواهد بود اظهارداشت: مرکز فوریت های پزشکی و اورژانس رفسنجان در تعطیلات نوروز ۳۰۰ مأموریت درون و برون شهری انجام داد.
وی خاطرنشان کرد: ایجاد پایگاه اورژانس در دانشگاه ولیعصر(عج) با وجود بیشتر از هشت هزار دانشجو از ضروریات است.
رییس دانشگاه ولیعصر(ع) رفسنجان هم اظهار داشت: این دانشگاه سال ۶۲ با نیت خیرخواهانه بنیانگذارانی همچون حجت الاسلام هاشمیان راه اندازی شد و از آن زمان تابحال خیران در ایجاد انواع زیرساخت ها و خوابگاه ها مشارکت دارند.
رضا رنجبر کریمی بیان نمود: از آغاز ساخت دانشگاه در سال ۶۲ تا سال ۸۵ که ردیف بودجه از دولت نداشت خیران بیشتر از ۸۰ درصد هزینه های جاری، اداری و حقوق اساتید و اعضای هیات علمی را پرداخت کردند.
وی اضافه کرد: این دانشگاه ۲۸۴ عضو هیات علمی دارد و دانشجویان در همه مقاطع تحصیلی در بیشتر از ۱۰۰ رشته تحصیل می کنند.
رنجبر کریمی خاطرنشان کرد: سال جاری سه نفر از اساتید این دانشگاه جزو یک درصد دانشمند پر استناد دنیا شناخته شدند.
وی همینطور از خانواده غلامرضایی نژاد که در ساخت پایگاه اورژانس در دانشگاه مشارکت دارند قدردانی کرد و اظهار داشت: این خانواده همینطور سال ۹۱ به یاد فرزندشان سالن شهدای گمنام را در این دانشگاه راه اندازی کردند.
رییس دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان اضافه کرد: پایگاه اورژانس بانوان می تواند به ۳۸ هزار نفر جمعیت دانشگاه های این شهرستان و اهالی ساکن در شهرک یادگار امام منطقه خدمت رسانی کند.
وی به وجود بیشتر از ۸۰ کارگاه و آزمایشگاه در دانشگاه های ولیعصر(عج)، آزاد اسلامی، پیام نور، میثاق، علامه جعفری و غیره اشاره نمود که خطرآفرین هستند و اظهار داشت: احتیاج به پایگاه اورژانس در این نقطه از شهر احساس می شد و این پایگاه کمتر از یک سال آینده تکمیل و بهره برداری خواهد شد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا در راه اندازی این پایگاه اورژانس زوج جوان به نام محسن غلامرضایی نژاد و الهام مظفری نیمی از هزینه ساخت را به میزان ۱۰ میلیاردریال متقبل شده اند و نیمی دیگر هم از اعتبارات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأمین می شود.
شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.
منبع: