کتابی در باب بررسی نقش اردوهای آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

طب اصیل: بگفته تدوین گر کتاب «تاثیر اردوهای آموزشی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» تاثیرگذاری مفاهیم آموزشی در اردو چندین برابر خواهد بود، البته این مهم با حضور مربیان آموزش دیده نتیجه بهتری می دهد.
محمد صائبی به خبرنگار کتاب ایرنا اظهار داشت: امروزه باتوجه به رشد و گسترش زندگی شهرنشینی برگزاری اردو یک ضرورت اجتماعی بشمار می رود. البته برگزاری اردو باشرایط خاص یعنی حضور مربی متخصص با انواع مختلف در سبک برگزاری آن مد نظرم است. در این راستا می توان به اردوهای درسی، تفریحی، مهارتی، نظامی، پدر و پسر و مادر و دختر اشاره نمود.
او با بیان به این که در کشورهای مختلف اهمیت زیادی به اردو برای تربیت دانش آموزان می‎ دهند، اضافه کرد: مجموعه های مختلف مثل آموزش و پرورش، مسجد، بسیج و کانون های فرهنگی در ایران یکی از برنامه های جذاب خودرا به اردوهای یک یا چند روزه با برنامه ریزی جامع اختصاص می دهند.
صائبی افزود: هر اردو باتوجه به ماهیت آن باید توسط کارشناسان برای شرکت کنندگان بر طبق سن، موقیعت اجتماعی، مکان برگزاری، امکانات موجود و میزان نقدینگی، تعداد مربیان و شرکت کنندگان برنامه ریزی شود تا در آخر آن اثربخشی لازم را داشته باشد.
تاثیر اردو با موضوع درسی در موفقیت دانش آموزان
کارشناس ارشد برنامه ریزی فرهنگی با اعلان اینکه در سالهای اخیر مسئولان بر اهمیت برگزاری اردو برای کودکان و نوجوانان پی بردند، اظهار داشت: چندسالی است باتوجه به موضوع اردو در کشور، مسئولین امر با استفاده تیم مجرب مبادرت به برنامه ریزی جامع برای هر اردو می کنند. اگر هدف اردو برای شرکت کنندگان پیش از برگزاری اردو مشخص شود، خروجی قابل توجهی برای خود افراد و دست اندرکاران خواهدداشت.
به گفته این نویسنده در کارکردهای اردو استفاده بهینه از زمان و مکان برای برگزار کنندگان قابل اهمیت است، تاثیرگذاری مفاهیم در هر زمینه ای در اردو چندین برابر خواهدبود، البته این مهم با حضور مربیان آموزش دیده نتیجه بهتری می دهد. نکته قابل توجه در نگارش این کتاب بهره برداری از نظرسنجی پیمایشی از دانش آموزان است، که یکی از عوامل موفقیت خودرا به قبل و پس از اردو تقسیم می کنند. اردو با موضوع درسی را در موفقیت خود موثر می دانند.
صائبی در این کتاب عوامل موثر اردو به موفقیت کودکان و نوجوانان را تمرکز بر موضوع، در جمع بودن، برنامه ریزی منظم، هدف گذاری و زمان مشخص برای رسیدن به نتیجه اعلام نموده است.
در قسمت نتیجه گیری این کتاب صائبی که سابقه طولانی در شرکت، برنامه ریزی و اجرای اردوهای کشوری دانش آموزی و دانشجویی دارد، بیان کرد: برگزاری اردو یکی از عوامل ایجاد صمیمت میان مربی و شرکت کنندگان و فضای اردو محل مناسبی برای ارائه آموزش های مختلف و سرگرم کننده و جذاب است. با کنترل و ریشه کنی ویروس منحوس کرونا باردیگر اردوهای مختلف با برنامه ریزی جامع برگزار و این ابزار مهم فرهنگی و آموزشی باردیگر تقویت و گسترش یابد.
منبع: