مدیرکل انتقال خون استان تهران: مصرف خون ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است

مدیرکل انتقال خون استان تهران با تاکید براینکه مردم مانند همیشه بویژه در فصل گرما، اهدای خون را فراموش نکنند، اظهار داشت: باتوجه به این که در حال حاضر کرونا کنترل شده است، اعمال جراحی افزایش پیدا کرده و بنابراین میزان مصرف خون هم ۳۰ درصد بالاتر رفته است.
محمدرضا مهدی زاده در گفتگو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: هم اکنون سطح ذخیره خون در استان تهران خوب است و مشکل خاصی در این خصوص نداریم، کرونا کنترل شده است و آمار فوتی ها و مبتلایان به کرونا کاسته شده است و مردم با اطمینان بیشتر خون اهدا می کنند، اما شرایط تهران به علت جمعیت بالا، استقرار بیشترین مراکز درمانی و بیمارستانی و اعزام برخی ازبیماران برای ادامه درمان و اعمال جراحی به تهران، سبب شده است که تهران از نظر احتیاج به خون و فرآورده های آن دارای شرایط خاص باشد و می طلبد که مردم به صورت مستمر و همیشگی خون اهدا کنند، تا بتوانیم پاسخگوی بیمارستان ها و مراکز درمانی باشیم.
وی افزود: درحالی که مصرف و تقاضای خون از جانب بیمارستان ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما ۱۰۰ درصد این نیاز را از دوماه گذشته پاسخگو بودیم و این وضعیت با عنایت به شرایط در چند سال قبل خیلی خوب بوده است.
مدیرکل انتقال خون استان تهران اظهار داشت: هم اکنون روزانه در تهران حدود ۱۳۰۰ واحد خون اهدا می شود و این در صورتی است که می بایست در تهران حدود ۱۵۰۰ واحد خون اهدا شود و این نشان داده است که هنوز نیازمند اهدای خون توسط اهدا کنندگان هستیم تا احتیاج به خون کمتر از شبکه ملی خون رسانی تامین گردد و از راه اهدای خون مستمر باشد.
افزایش ساعت کار مراکز اهدای خون در پایتخت
وی اظهار داشت: همزمان با آغاز به کار و بازگشایی ۲ مرکز اهدای خون چیذر و ابوذر، ساعت فعالیت بعضی از مراکز اهدای خون برای خدمت بیشتر به مردم نوع دوست پایتخت افزوده شد.
مهدی زاده ضمن اشاره به افزایش ساعت فعالیت مراکز اهدای خون اظهار داشت: از آغاز خرداد و برپایه زمان بندی های جدید، مرکز اهدای خون وصال شیرازی همه روزه از ساعت ۸ بامداد تا ۱۰ شب، برای انجام این کار نجات بخش آماده خدمت رسانی به مردم نوع دوست تهران خواهد بود.
مدیرکل انتقال خون استان تهران اضافه کرد: مراکز جامع اهدای خون در شهرری، تهرانپارس و ستاری از روز شنبه تا پنجشنبه هر هفته و از ساعت ۸ بامداد تا ۲۰ و همینطور جمعه ها از ساعت ۹ بامداد تا ۱۹ آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود.
مهدی زاده تصریح کرد: مراکز اهدای خون در رباط کریم و شهر قدس در همه ایام هفته به جز جمعه ها و از ساعت ۸ بامداد تا ۳ بعدازظهر و همینطور مرکز اهدای خون نارمک از شنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت ۸ بامداد تا ۱۹ چشم انتظار حضور مردم مهربان پایتخت برای نجات جان بیماران هستند.
مهدی زاده ضمن تاکید بر این که پنج مرکز اهدای خون استان تهران بدون تغییر و طبق زمان بندی قبل به فعالیت خواهند پرداخت، افزود: مراکز اهدای خون مترو امام خمینی(ره)، صدر، شهریار و ورامین از شنبه تا پنجشنبه و از ساعت ۸ بامداد تا ۳ بعدازظهر و مرکز اهدای خون پیروزی هم از ساعت ۸ بامداد تا ۱۹ در تمام روزهای هفته به جز جمعه ها پذیرای علاقه مندان به فرهنگ انسان دوستانه اهدای خون خواهند بود.
منبع: