شروع طرح غربالگری کم کاری تیروئید در مراکز منتخب سلامت پیشوا

ایرنا- رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان پیشوا اظهار داشت: طرح غربالگری بیماری کم کاری تیروئید ویژه نوزادان در مراکز منتخب سلامت پیشوا شروع شد.
دکتر امیر امینی روز شنبه به مناسبت فرارسیدن هفته اطلاع رسانی بیماری تیروئیددر گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، یکی از بیماریهای شایع کشور است و تنها روش تشخیص سریع آن، انجام غربالگری نوزادان در ۳ تا ۵ روز اول تولد است.
وی اضافه کرد: در اجرای این غربالگری با بهره گیری از چند قطره خون نوزاد می توان بیماری کم کاری تیروئید را به آسانی تشخیص داد.
امینی گفت: با تشخیص سریع و درمان بموقع این بیماری می توان از عوارض جبران ناپذیر بیماری کم کاری تیروئید نوزادان مانند کاهش شنوایی، کوتاهی قد، افت تحصیلی و عقب ماندگی ذهنی جلوگیری کرد و این بیماری خطرناک را بسادگی و با بهره گیری از مصرف منظم دارو درمان نمود.
وی اظهار داشت: تماتمی والدین نوزادان باید ۳ تا ۵ روز بعد از تولد فرزند خود، با مراجعه به نزدیکترین مرکز غربالگری، از سلامت نوزاد خود در مبتلا نبودن به بیماری کم کاری تیروئید مطمئن شوند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان پیشوا اشاره کرد: مرکز خدمات جامع سلامت شهید صدوقی، مهاجری، جلیل آباد و طارند برای غربالگری رایگان نوزادان پیشوایی در نظر گرفته شده و والدین می توانند با مراجعه به این مراکز، نسبت به بررسی سلامتی نوزاد خود اقدام نمایند.
۴ تا ۱۰ خرداد مصادف با ۲۵ تا ۳۱ ماه می میلادی، بعنوان هفته اطلاع رسانی تیروئید نامگذاری شده است.
پیشوا با بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.