معاون وزیربهداشت: مسمومیت دانشجویان ویروسی نیست

به گزارش طب اصیل معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برخی دانشجویان خوابگاهها گرفتار مسمومیت غذایی شده اند و ویروسی نبوده است.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، کمال حیدری در نشست خبری هفته ملی دخانیات ( ۴تا ۱۰ خرداد) در محل وزارت بهداشت در پاسخ به سووال خبرنگاران اضافه کرد: شایعه پراکنی نشود، ویروس جدید شیوع نیافته و هر سال با شروع فصل گرما موارد مبتلاشدن به مسمومیت غذایی زیاد است.

وی با اعلان اینکه مبتلاشدن به دیابت و فشار خون بالا در سال ۱۴۰۰ بالا رفته است، گفت: موارد مبتلاشدن به دیابت در کشور ۲۸ درصد بود که طی یکسال اخیر به ۳۰ درصد و فشار خون بالا در افراد بالای ۲۵ سال از ۱۰.۹ به ۱۴.۹ درصد بالا رفته است.

به گفته حیدری، در دوران کرونائی مبتلایان به دیابت و فشار خون بالا، کمتر به مراکز درمانی مراجعه کردند، بنا بر این این بیماریها بالا رفته است.

وی اشاره کرد: وزارت بهداشت غربالگری بیماریهای غیر واگیر را در اولویت قرار داده تا عارضه های مبتلاشدن به این بیماری به سلامت افراد و سیستم بهداشت و درمان کمتر لطمه بزند.

وی همین طور اشاره کرد: ۳۲۰ مورد در کل دنیا که بیشتر در اسپانیا و پرتغال بوده به بیماری هپاتیت کودکان مبتلا شدند که خود به خود درمان شده اند.
معاون وزیر بهداشت با اعلان اینکه ۹ مورد مشکوک به آبله میمونی در کشور گزارش شده که پنج مورد آن منفی بوده و مابقی در مرحله آزمایش است و مورد ثابت شده نداریم.

به گفته حیدری، تب، سردرد، بی حالی و غیره از علایم آبله میمونی است و کشنده نیست.

وی با اعلان اینکه هم اکنون بخش های دولتی و خصوصی در حوزه آبله میمون آموزش داده شده اند، اظهار داشت: ۸۵ درصد از افرادی که واکسن زده اند در مقابل این بیماری ایمن هستند.

سن مصرف سیگار در کشور پایین آمده است
وی در ادامه به بحث دخانیات اشاره نمود و اضافه کرد: سن مصرف سیگار در کشور پایین آمده و باتوجه به مضرات آن باید مالیات بر این ماده دخانی ۸۰ درصد افزایش یابد از مجلس شورای اسلامی می خواهیم دراین زمینه اقدامات اساسی را اتخاذ کند.

وی اشاره کرد: ایران جزو آخرین کشورهایی است که مالیات کمتری برای سیگار اتخاذ نموده و ۳۰ هزار میلیارد تومان سالانه مالیات بر این ماده دخانی حاصل می شود در حالی که ۱۰ برابر این مبلغ برای تبعات و عوارض آن در سیستم سلامت هزینه می شود.

معاون وزیر بهداشت اشاره کرد: قوانین بازدارنده مصرف دخانیات به درستی در کشور اجرا نمی گردد چرا باید مجوز فروش سیگار در نزدیکی مدارس، باشگاه های ورزشی و غیره داده شود. افزایش مالیات بر سیگار از قاچاق آن نیز جلوگیری می کند.

به گفته حیدری، سالانه ۶۰ هزار نفر بر اثر دخانیات در کشور فوت می کنند و بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان و غیره نیز بروز می یابد.

وی اشاره کرد: دستگاه های مختلف برای کنترل مصرف دخانیات در کشور باید پای کار بیایند، کشیدن قلیان در خانواده ها بالا رفته در حالی که به آنها مواد مخدر نیز آغشته می شود.

معاون بهداشت اضافه کرد: باید در اجرای قانون جامع کنترل دخانیات حمایت های بیشتری شود مدیریت چند جانبه نیاز است در حالی که در خیلی از استانها این قانون بدرستی اجرا نمی گردد.

منبع: