افزایش مبتلاشدن به تب کریمه کنگو در کشور

گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد، در سالجاری ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو که شایعترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان در کشور است شناسایی شده اند، بیماری که هر سال با شروع فصل گرما در کشور بروز پیدا می کند و الان روند افزایشی گرفته است.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، تب کریمه کنگو نخستین بار در سال ۱۳۷۸ بطور رسمی و قطعی در کشور ما تایید و شناسایی شد، از شروع شناسایی نخستین مورد مبتلاشدن به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال ۱۳۷۸ تا کنون یکهزار و ۶۰۹ مورد بیمار مبتلا در کشور شناسایی و ثبت شده و از آن زمان تا حالا ۲۰۹ نفر یعنی ۱۳ درصد به سبب مبتلاشدن به این بیماری در کشور فوت کردند.
گزارشهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد، در سالجاری نیز ۱۳ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شدند و یک نفر نیز جان خودرا به سبب ابتلای به این بیماری از دست داده است.
متخصصان بیماریهای عفونی می گویند تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که بیشتر به وسیله کنه منتقل می شود، با وجود اینکه ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک گیر و همه گیردر انسان نیز اتفاق می افتد و این بیماری مرگ و میر بالایی دارد.

کنه مخزن و ناقل بیماری تب کریمه کنگو است و بوسیله تماس با پوست و ترشحات حیوان آلوده، انسان مبتلا به آن می شود
به گفته آنان، کنه مخزن و ناقل بیماری است، عفونت درانسان بعد از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست، یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و تماس با خون و بافت های بیمار مبتلا ایجاد می شود. خطر انتقال در ضمن ذبح حیوان وجود دارد. بعد از آلودگی یک نفر، ممکنست سایر افراد در تماس با او نیز در خانواده و اجتماع آلوده شوند.
تا کنون در سطح جهان همه گیری هایی از بیماری در سربازها، اردوگاهها یا کسانی که از گوسفند و گاو نگهداری می کنند و کارکنان بیمارستانی، اتفاق افتاده، پرندگان در چرخه گسترش ویروس نیز می توانند حامل کنه های آلوده باشند.
دکتر حمید عمادی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دراین زمینه اظهار داشت: شیوع بیماری تب کریمه کنگو بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است، سردرد، تب شدید، کمردرد، درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه و خونریزی از علائم آنست.
وی اضافه کرد: علایم بیماری یک تا سه روز پس از نیش کنه آلوده یا پنج تا ۶ روز پس از تماس با حیوان آلوده ایجاد می شود. پس از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی های شدید داخلی است و مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است.
عمادی با اعلان اینکه دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، به خصوص در بیمارستان ها در معرض مبتلاشدن به این بیماری قرار دارند، افزود: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی و به شدت واگیردار و یکی از بیماریهای مشترک بین انسان وحیوان است که عمدتاً توسط کنه منتقل می شود.
این متخصص بیماریهای عفونی اشاره کرد: این بیماری بوسیله تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می شود. با توجه به این که در بیشتر کشورها به خصوص کشورهای همسایه ایران همچون عراق ویروس این بیماری وجوددارد، از جانب دیگر قاچاق دام از کشورهای همسایه به داخل کشور صورت می گیرد، بدین سبب همیشه خطر انتقال وبروز این بیماری وجود دارد.

در بیماری تب کریمه کنگو حدود ۳۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد اما قابل پیشگیری و درمان است و در صورت تشخیص فوری و به موضوع از شدت بیماری و کشندگی آن کم می شود
به گفته عمادی، در این بیماری حدود ۳۰ درصد احتمال مرگ ومیر وجود دارد اما قابل پیشگیری و درمان است، در صورت تشخیص فوری و بموقع و شروع درمان از شدت بیماری و کشندگی آن کم می شود.

وی افزد: راه انتقال کریمه کنگو عفونت در انسان بعد از گزش توسط کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد شده، تماس با خون، ترشحات و بافت حیوان آلوده در هنگام ذبح دام، کمک به وضع حمل دام و قطعه قطعه کردن گوشت تازه دام آلوده سبب انتقال ویروس به انسان می شود.
ذبح دام های آلوده شایعترین راه انتقال بیماری در کشور
عمادی، شایعترین راه انتقال این بیماری را در کشور ذبح دام های آلوده و تماس با لاشه دام دانست و افزود: هموطنان باید از خرید و مصرف گوشت دامی هایی که به طریق غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می شوند، یا به طور غیر بهداشتی ذبح وعرضه می شوند، از کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه اجتناب کنند.
این استاد دانشگاه اشاره کرد: باید با کمک دامپزشکی محل سکونت نسبت به کنه زدایی دامها و سم پاشی محل نگهداری آنها اقدام گردد و از تماس مستقیم پوستی مخاطی با خون وترشحات آلوده دامی درحین ذبح یا زایمان دام پرهیز کنید.

عمادی اضافه کرد: افرادی که در محیط های دامپروری و روستایی حضور دارند خودرا در مقابل گزش کنه با بهره گیری از مواد دورکننده حشرات بر روی لباس وبدن، پوشانیدن قسمتهای از بدن که درمعرض خطر گزش کنه هستند با بهره گیری از دستکش وپوشیدن لباس آستین بلند محافظت کنند.

به گفته ی ایشان، هنگام تماس با گوشت، خون وترشحات دام های مشکوک از دستکش و وسایل حفاظت فردی استفاده کنید. گوشت وجگر را بعد از پخت کامل مصرف شود، ویروس بیماری در فرآورده های دامی، بعد از پخته شدن به مدت ۱۵ دقیقه ودرحرارت ۸۵ درجه سانتی گراد از بین می رود.
عمادی اشاره کرد: درصورت خرید گوشت دام هایی که از سلامت آنها مطمئن نیستید، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی گراد دریخچال نگهداری کنید و سپس با پوشیدن دستکش نسبت به قطعه قطعه کردن، شستشو وبسته بندی آن اقدام کنید.