مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس: ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند کشور غربالگری شدند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس از غربالگری ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند از مجموع ۸ میلیون سالمند ثبت شده در سامانه های الکترونیک وزارت بهداشت آگاهی داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، محمدرضا صایینی اضافه کرد: هم اکنون شناسایی و طبقه بندی سالمندان توسط دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور انجام شده و از میان ۸ میلیون سالمند ثبت شده در سامانه های الکترونیک وزارت بهداشت، بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سالمند غربالگری شده اند.
وی گفت: پنج درصد از سالمندان یعنی بیش از ۳۵۰ هزار سالمند در گروه سالمندان بسیار پرخطر هستند. این سالمندان در معرض لطمه سالمندی بوده و دارای بیماریهای صعب العلاج همچون سرطان یا دیالیز، دمانس، نارسایی کبدی، ایدز یا هم زمان دارای ناتوانی حرکتی و هم ابتلایی هستند.
۲۱ درصد سالمندان در گروههای پرخطر قرار می گیرند
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر یعنی ۲۱ درصد سالمندان نیز در گروه پرخطر قرار می گیرند، اظهار داشت: ازآنجایی که رشد فزاینده جمعیت سالمندان ممکنست کشور را با چالش های قابل توجهی در سال های آتی مواجه کند، اتخاذ تدابیر ویژه و گسترش زیرساخت های موردنیاز ضروریست و لازم است در سطح ملی اقداماتی دراین خصوص با مشارکت تمام بخش های مختلف وزارت بهداشت و سایر سازمان ها انجام پذیرد.
صایینی با اشاره به اینکه این اقدامات باید باهدف تسهیل برقراری ارتباط مؤثر بین بخشی در استانها و شهرستان ها برای استقرار برنامه «حمایت و مراقبت از گروههای پرخطر سالمندان» و پایش آن انجام پذیرد، افزود: مقرر است جلسات «کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروههای پرخطر سالمندان» بصورت منظم برگزار شده و با اتخاذ تصمیمات کلیدی در سطح ملی موجبات تسهیل ارتباطات و تعاملات بین بخشی لازم در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور را فراهم آورد.
وی افزود: در نشست اخیر این کمیته نیز نمایندگان وزارتخانه ها، سازمانها و بخش ها، باتوجه به ظرفیت های موجود برای تعامل و تشریک مساعی در پیشبرد اهداف برنامه حمایت و مراقبت از گروههای پرخطر سالمندان، اعلام آمادگی کرده و پیشنهاداتی را ارائه کردند.
جلسه کمیته ملی حمایت و مراقبت از گروههای پرخطر سالمندان ذیل کارگروه سلامت سالمندان شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، رییس اداره سلامت سالمندان، اعضای دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، نمایندگان سازمان برنامه وبودجه، سازمان بهزیستی، دبیرخانه شورای ملی سالمندان، سازمان بیمه نیروهای مسلح، کمیته امداد، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، خیرین سلامت و تشکل های مردم نهاد و نمایندگان معاونت های درمان، پرستاری، سازمان غذا و دارو، سازمان اورژانس کشور و لابراتوار مرجع سلامت وزارت بهداشت و اعضای هیئت علمی حوزه سالمندی تشکیل شد.