نجات جان ۲ و نیم میلیون نفر با کاهش مصرف این ماده غذایی

طب اصیل: خراسان رضوی اغلب افراد در سرتاسر جهان نمک زیادی در رژیم غذایی خود مصرف می کنند که منجر به فشار خون بالا و سایر مشکلات سلامتی می شود. اگر افراد نمک مصرفی خویش را به مقدار سفارش شده توسط سازمان بهداشت جهانی و کمتر از پنج گرم در روز کاهش دهند، تخمین زده می شود سالانه از مرگ ۲.۵ میلیون نفر جلوگیری شود.

به نقل از ارث، حالا گروهی تحقیقاتی از دانشگاه میجی در ژاپن و یک شرکت ژاپنی مواد غذایی و نوشیدنی راهی جدید برای افزایش شوری و حتی به صورت بالقوه طعم غذاهای کم سدیم از راه تحریک الکتریکی زبان با وسیله ای به شکل چاپستیک(چوب غذاخوری) یافتند.

این یافته ها می تواند به راه های سالمتری برای افراد منجر شود تا از طعم کامل غذاهای شور لذت ببرند؛ در حالیکه همچنان به رژیم های غذایی کم سدیم پایبند هستند.

یوشینوبو کاجی، محقق ارشد این مقاله در دانشگاه میجی ژاپن، اظهار داشت: خیلی از افراد حدودا ۲ برابر استاندارد سفارش شده سازمان بهداشت جهانی نمک مصرف می کنند. این استاندارد را نمی توان با اندکی تلاش در کاهش نمک برآورده کرد و یک چاره جدی ضروریست.

این مطالعه یک رویکرد مهم را نشان داده است چونکه نشان داده است کاهش ۳۰ درصدی نمک را میتوان با تحریک الکتریکی به دست آورد.

کاجی به همراه همکارانش یک شکل موج تحریک الکتریکی با دامنه و فرکانس طراحی کردند که برای افزایش شوری غذاهای کم سدیم بهینه شده بود و گروهی متشکل از ۳۱ شرکت کننده را برای آزمایش آن ثبت نام کرد.

نتایج نشان داده است تحریک الکتریکی شوری نمونه کم سدیم را افزایش داده و آنرا با نمونه شاهد که حدود ۴۰ درصد شورتر بود، قابل مقایسه کرد. ازاین رو چنین ابزاری می تواند مصرف نمک را تا ۳۰ درصد کم کند.

نتایج تحقیقات قبلی نشان داد تحریک زبان با جریان الکتریکی ضعیف می تواند بر یون های آبستن تشکیل دهنده کلرید سدیم تأثیر بگذارد تا شوری را مهار یا افزایش دهد. با این وجود مطالعه حاضر نخستین مطالعه ای است که میزان مصرف نمک برای افرادی که از رژیم غذایی کم سدیم پیروی می کنند را بررسی نموده است.

این مطالعه در مجله Frontiers in Virtual Reality انتشار یافته است.

منبع: