کرونا بار دیگر همه را غافلگیر کرد

به گزارش طب اصیل، موج هفتم چندان پرشتاب شروع نشد اما مبتلا شدن را به پنج رقمی و مرگ را به سه رقمی نزدیک کرد و این مورد هشداری که به همه داد این بود که این زیر سویه امیکرون افراد واکسن نزده را بیشتر تهدید می کند، ازاین رو افرادی که روند واکسیناسیون خویش را تکمیل نکرده اند، بیشتر در خطر هستند.
به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، این موج در حالی رخ نشان داد که همه تصور داشتیم کرونا آندمیک یا بومی شده و دیگر باید به صورتی به زندگی کردن با کرونا عادت نماییم اما چنان همه را غافلگیر کرد و باردیگر با موج هفتم آمد که چاره ای جز تزریق واکسن برای نجات از این ویروس را نداریم.
در حالی که همه به صورتی ماسک زدن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی را به کمترین حد رساندیم موج هفتم همه را غافلگیر کرد و متوجه شدیم که دیگر عادت کردن به زندگی با کرونا نباید خیلی عادی شود و باید باردیگر ماسک بزنیم، اگر واکسیناسیون خویش را تکمیل نکرده ایم باید به سمت تزریق واکسن خصوصاً دز یادآور یا بوستر برویم.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روند رعایت دستورالعمل های بهداشتی در کشور ۳۵ درصد و میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استانهای کشور به ۲۵.۲۵ درصد رسیده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به مدارس با ۷۷.۴۴ درصد و پایین ترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز تفریحی با ۱۶.۴۶ درصد است.
آمار تزریق واکسیناسیون کافی نیست
محسن زهرایی رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اظهار داشت: باید آمار واکسیناسیون روزانه کرونا در کشور افزایش یابد چون آمار پایین تزریق واکسن، شرایط را در کشور بدتر می کند. اگر آمار واکسیناسیون در کشور روند صعودی نداشته باشد باید منتظر باشیم این موج بخش زیادی از جامعه را درگیر کند.
وی افزود: هم اکنون کل تزریق واکسن کرونا در کشور به ۱۰۰ هزار تزریق در روز نمی رسد و دز سوم به سختی به ۱۰۰ هزار دز رسیده است. این آمار واکسیناسیون کرونا در کشور کافی نیست و با این تعداد کم از موج عقب هستیم و باید آمار تزریق واکسن کرونا را به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دز در روز برسانیم.
زهرایی اظهارداشت: در موج هفتم کرونا هم آمار مبتلا شدن روند افزایشی دارد و الان با اهمیت ترین هدف ما کنترل آمار مرگ و میر این نوع ویروس کروناست. با انجام واکسیناسیون گسترده در کشور، سویه امیکرون در پیک ششم عملا آمار بالایی از مبتلا شدن به این سویه را شاهد بودیم اما مرگ و میر آن خوشبختانه بالا نبود.

تزریق دز یادآور واکسن کرونا ضروری است
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در رابطه با وضعیت کرونا اظهار داشت: سرعت انتشار موج جدید کرونا ۱۸ برابر بیش از کرونای اولیه است، علت شیوع ویروس کرونا در موج هفتم، اومیکرون نوع BA۵ است، اگر کسی به این سویه مبتلا شود به سرعت می تواند دیگران را مبتلا کند که ماسک می تواند از شیوع آن پیشگیری کند، بدین سبب افراد ۶ ماه بعد از آخرین واکسیناسیون، باید دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.
وی افزود: مردم در وسایل نقلیه حتما از ماسک بهره گیرند تا از این مرحله هم عبور نماییم. به دانش آموزان و دانشجویان حتما سفارش می نماییم دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: براساس آمارهای موجود ۹۶ درصد مردم یک دُز، ۸۶ درصد ۲ دز و در مجموع ۷۶ درصدجمعیت کشور ضد ویروس کرونا واکسینه شده اند درحالی که این آمار در کشور آمریکا حدود ۶۰ درصد است.

اقبال پایین مردم به دز بوستر
موید علویان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران هم گفت: سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا در کشور با بهره گیری از امکانات نهادها و سازمان ها بسیار لازم است چونکه زودتر از تصور وارد پیک هفتم کرونا شدیم.
تصور عمومی این است که کرونا تمام شده و عدم استقبال عمومی از تزریق دزهای یادآور موجب شد که زودتر از تصور، کشور وارد پیک هفتم بیماری شود
علویان اشاره کرد: تصور عمومی این است که کرونا تمام شده و کاهش محدودیت ها و هم عدم استقبال عمومی از تزریق دزهای یادآور موجب شد که حالا و زودتر از تصور کشور وارد پیک هفتم بیماری شود. حالا باردیگر در وضعیت خطرناکی قرار گرفته ایم اما متاسفانه اقبال عمومی به تزریق دز بوستر پایین است و از طرف دیگر هم به نظر نمی رسد که وزارت بهداشت بتواند به تنهایی این کار عظیم را به سرانجام برساند.
به گفته وی، باید مثل سال قبل با بسیج رسانه ای و تولید محتوای اقناعی مناسب افکار عمومی را به رعایت پروتکلهای بهداشتی ترغیب کرد و هم تمامی دستگاه های اجرائی کشور همچون بسیج را در کنار وزارت بهداشت قرار داد تا با بهره گیری از ظرفیت های پایگاه های بسیج کشور و هم ظرفیت های نهادی مثل هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روند واکسیناسیون عمومی در کشور به سرعتی چندبرابر سرعت فعلی برسد و شاهد کاهش آمار بستری و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.
تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای کاهش شدت بیماری
محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: دز یادآور واکسن کرونا هم شدت بیماری و هم میزان مرگ و میر را به طرز قابل توجهی می کاهد به همین دلیل سفارش ما به عموم افراد جامعه خصوصاً به همکاران حوزه سلامت این است که حتما درباب تزریق دز یادآور واکسن کرونا اقدام نمایند.
وی اشاره کرد: باید همه آحاد جامعه و کادر درمان نسبت به تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا اقدام کنند؛ برای کاهش شدت بیماری و همین طور کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا باید نسبت به تزریق دزهای یادآور سوم و چهارم هر چه سریع تر اقدام نمود.

همراهی والدین برای عبور از پیک هفتم کرونا
کوروش اعتماد مدیر کل بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: والدین کودکان ۵ تا ۱۲ سال با انجام واکسیناسیون فرزندانشان در عبور از پیک هفتم کرونا همراهی کنند چونکه پوشش واکسن کرونای کودکان نسبت به سایر گروههای سنی کمتر است و انتظار می رود والدین مشارکت جدی تری در واکسیناسیون کودکان خود داشته باشند.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر آمار فوت شدگان کرونا به بالای ۶۰ مورد و مبتلایان به این بیماری به بالای هشت هزار مورد در روز رسیده که این آمار نشان دهنده پیک هفتم و اوج گیری شیوع ویروس کرونا است بدین سبب آحاد جامعه در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توجه به تزریق واکسن به عنوان اصل پیش گیری از شیوع کرونا، اهتمام ویژه داشته باشند.
وی با تاکید بر این که فردی که تا حالا واکسن کووید-۱۹ تزریق نکرده است، بیشترین خطر مبتلا شدن را دارد، اشاره کرد: این افراد باید در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن نوبت اول و سپس یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت نمایند.
مدیرکل بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد: احتمال مبتلا شدن و تشدید علایم کرونا در افرادی که به بیماریهای زمینه ای همچون بیماری دیابت، سرطان و فشار خون هستند، بیشتر می شود.

ابتلای ۱۸ فرد سالم با برخورد با فرد مبتلا
علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا گفت: حالا به سبب آغاز موج جدیدی از سویه امیکرون، وضعیت کرونا در جامعه ایران، چندان مطلوب نمی باشد و شاید در چنین شرایطی افزایش واکسیناسیون بتواند چاره ساز حل این مشکل باشد.
وی اظهار داشت: سویه ای که حالا در جامعه ایران به عنوان زیرسویه امیکرون می چرخد، امیکرون از نوع BA۵ است که گریز از ایمنی و سرعت گردش بسیار بالایی دارد به شکلی که یک فرد مبتلا می تواند بطور طبیعی ۱۸ نفر سالم را به این ویروس مبتلا کند.
ناجی با اشاره به این که ۵۰ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند هیچ علامتی از این بیماری ندارند، گفت: باتوجه به سرعت انتقال و انتشار بالای این ویروس جدید و این که نمی توان جلوی عفونت را گرفت، پس لازم است که مبحث تزریق واکسن و انجام واکسیناسیون سراسری خصوصاً تزریق دز سوم «بوستر» جدی گرفته شود.
یک فرد مبتلا می تواند بطور طبیعی ۱۸ نفر سالم را به این ویروس مبتلا کند
وی اشاره کرد: تزریق واکسن دز سوم در این موج جدید بسیار دارای اهمیت است و واکسینه شدن افراد در مقابل کرونا، بالای ۷۰ درصد از بیماری شدید و انتقال افراد مبتلا به سبب شدت درگیری به بخش های مراقبت ویژه و حتی مرگ جلوگیری می کند.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کسانی که واکسن نزدند ۱۰ برابر از کسانی که واکسن زدند در معرض مبتلا شدن به بیماری شدید هستند.
تاثیر ۷۰ درصدی واکسن بر کرونا
ناجی اشاره کرد: کسانی که اوایل اوج امیکرون که آخر بهمن ماه و اسفند سال قبل بود اگر نوع BA۱ و BA۲ را مبتلا شده باشند، درصد زیادی می توانند عفونت مجدد بگیرند اما کسانی که واکسن زده باشند این خطر سه برابر است و کسانی که واکسن نزده اند هشت برابر امکان ابتلای شدید دارند.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد: افرادی که تا حالا نسبت به تزریق واکسن کرونا در دزهای اول و دوم اقدام نکرده اند، ۱۰ برابر امکان ابتلای آنان به بیماری شدید و حتی مرگ بیشتر است چونکه واکسن ها ۷۰ درصد می توانند دراین زمینه اثرگذار باشند و جلوی بیماری شدید و مرگ را بگیرند پس معتقدیم که افرادی که تا حالا هیچ دز ویروسی را تزریق نکرده اند، باید به این مسئله توجه داشته باشند تا گردش ویروس کم شود.
افرادی که به کووید۱۹ مبتلا می شوند قسمتی از سیستم ایمنی بدن آنها تخریب و ضعیف خواهد شد
ناجی با اعلان اینکه به جهت اینکه نگذاریم افراد زیرسویه کرونا در نوع BA۵ را بگیرند خیلی ساده نیست، اشاره کرد: عوارضی که بعد از مبتلا شدن به این ویروس باقی می ماند شدید خواهد بود و باید تمام جوانب به خوبی دیده شود تا به این ویروس مبتلا نشویم و سبب گردش ویروس در جامعه هم نباشیم.
وی افزود: بر طبق مطالعات جدید، افرادی که به کووید۱۹ مبتلا می شوند قسمتی از سیستم ایمنی بدن آنها تخریب و ضعیف خواهد شد و همه اینها در کنار عوارض و خطر مرگ و میر و ضایعاتی که وارد میکند همه نشان دهنده این است که هرچند کم باید جلوی گردش ویروس را بگیریم.
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: عملکرد ما در مقابله با این ویروس باید به شکلی باشد که سرعت و اوج پیک را بتوانیم بشکنیم تا به حدی باشد برای مردم قابل تحمل باشد.
وی اشاره کرد: کرونا هر روز شرایط جدیدی را به وجود می آورد پس مراقب باشیم که به این ویروس مبتلا نشویم و نگذاریم ما ناقل این بیماری به دیگران باشیم.
همه این موضوعات نشان میدهد که حالا که موج هفتم کرونا در کشور را شاهد می باشیم بهترین راهکار رعایت شیوه نامه های بهداشتی، استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است چونکه افراد واکسن نزده به عنوان افراد پرخطر برای مبتلا شدن به این ویروس هستند و ممکنست افراد دارای بیماریهای زمینه ای و دارای سیستم ایمنی ضعیف را هم به این ویروس مبتلا کنند.
به دلیل وجود چنین مشکلاتی بهتر است افرادی که تا حالا هیچ اقدامی برای تزریق واکسن نداشته اند برای پیش گیری از ابتلای به نوع شدید این ویروس نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند چونکه حالا بیش از ۱۴ میلیون نفر حتی یک دز واکسن خویش را نزده اند و در این میان حدود هشت میلیون نفر دز دوم را نزده و بیش از ۲۲ میلیون نفر هیچ اقدامی برای تزریق واکسن نکرده اند.