رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور: تهران در صدر تخلف پزشکان در حوزه عدم نصب دستگاه کارتخوان

به گزارش طب اصیل، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت: تهران در صدر تخلف پزشکان برای عدم نصب کارتخوان در مطب های پزشکی است و در مراکز شهرستانها تخلفی دیده نشده است.
به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، امسال ۷۸۱ مورد تخلف مربوط به حوزه پزشکی (اعم از پزشک، بیمارستان، درمانگاه)، که اغلب در حوزه عدم استفاده از کارتخوان بوده، گزارش شده که بعد از گرفتن و تکمیل اطلاعات کافی، به ۱۶۶ نفر از متخلفان، پیامکی حاوی ضرورت قانونی نصب و استفاده از کارتخوان و نتایج قانونی عدم نصب و استفاده دستگاه پوز، ارسال شده است.
همه صاحبان حرف و مشاغل مورد اشاره مکلف بودند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداد ۹۸ برای ثبت درخواست اختصاص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس https: //tax.gov.ir مراجعه و اقدام به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود می کردند.
همچنین بر طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، پزشکان طبق قانون مکلف به استفاده از دستگاه های پرداخت هستند، در غیر این صورت، موارد تخلف توسط بازرسان مربوطه شناسایی و به پرونده های مالیاتی پزشکان الصاق می شود و در زمان رسیدگی به پرونده های مالیاتی، موارد تخلف نیز مدنظر قرار می گیرد.
البته بعد از ابلاغ این قانون، آمارهای متفاوتی از نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان وجود دارد، تعدادی از نصب این دستگاه در ۱۰۰ درصد مطب های پزشکان خبر دادند اما در حقیقت این مساله را نمی توان بطور کامل و نهایی شده دید برای اینکه اغلب پزشکان دستگاه کارتخوان خودرا در زمان مراجعه بیماران یا در دست تعمیر یا خراب شده اعلام می کنند.
این موضوع به حدی در اصناف و مشاغل پزشکی دیده شده که سازمان امور مالیاتی نیز نسبت به این مساله واکنش هایی نشان داده و پزشکان را طبق قانون مکلف به استفاده از دستگاه های پرداخت کرده است.
براساس آمار موجود تا قبل از انقلاب ۱۴ یا ۱۶ هزار پزشک در کشور فعالیت داشت اما جمعیت پزشکان ما حالا ۱۲ برابر شده و سرانه پزشک به جمعیت بیش از ۵.۵ برابر است، همین طور تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاههای ایران شامل ۵۰ هزار دانشجوی پزشکی و ۱۵ هزاردانشجوی تخصصی و فوق تخصصی است.

محمد رییس زاده رییس کل سازمان نظام پززشکی کشور دراین زمینه به خبرنگار حوزه سلامت ایرنا اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی کشور همیشه به پزشکان سفارش می کند برمبنای قانون، دستگاه کارتخوان در مراکز درمانی به ویژه مطب ها نصب کنند تا بیمار گرفتار سردرگمی برای پرداخت هزینه های درمانی نشود.
وی اشاره کرد: عدم استفاده تعدادی از پزشکان از دستگاه کارتخوان و اجبار به بیمار برای پرداخت نقدی یا کارت به کارت هزینه خدمات پزشکی، تخلف بوده و این مسئله در هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی بررسی و برخورد می شود.
وی گفت: ۹۵ درصد از پزشکان از قانون تبعیت کرده و از دستگاه کارتخوان استفاده می نمایند، اما برخی دیگر از آنها مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورده و این امر سبب نارضایتی از جامعه پزشکی می شود.
رئیس زاده با اشاره به اینکه در تهران بیشترین شکایت ها در مورد عدم استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب ها وجود دارد، اشاره کرد: در مراکز شهرستانها، پزشکان در مطب ها دستگاه کارتخوان نصب کردند و شکایتی دراین زمینه نداریم، در کلانشهری مانند تهران، بیشترین موارد تخلف دیده می شود و واحد نظارت بر درمان دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی به این امور نظارت می کند.
به گفته وی، پرداخت هزینه خدمات پزشکی از کارت به کارت تخلف است و الان پرونده هایی دراین زمینه در هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی موجود بوده که درحال رسیدگی است.
رئیس زاده تصریح کرد: بیماران یا خانواده های آنها در صورت مشاهده عدم نصب کارتخوان در مطب های پزشکی، موارد به ما گزارش دهند تا با متخلفان برخورد شود.