راه اندازی پایگاه های دائمی غربالگری بینایی در پاکدشت

به گزارش طب اصیل، ایرنا- رییس اداره بهزیستی شهرستان پاکدشت اظهار داشت: با شروع به کار ۵ مرکز مثبت زندگی در شهرستان پاکدشت و تامین امکانات مورد نیاز، پایگاه های دائمی غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در این شهرستان افتتاح شد.
نادره افشارها روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: کودکانی که به بیماری تنبلی چشم مبتلا هستند، در ظاهر از چشمانی سالم برخوردار می باشند که همین موضوع خانواده ها را در رسیدگی به وضعیت بینایی آنها بی تفاوت می کند.
وی گفت: حیاتی ترین زمان برای تشخیص و درمان بیماری تنبلی چشم، تا ۶ سالگی است و اگر این زمان تا ۱۰ سالگی با تأخیر مواجه شود، هیچ درمانی بر آن موثر نخواهد بود.
وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی کشور در امتداد شناسایی بیماران مبتلا به تنبلی چشم، طرح ملی غربالگری بینایی را در سراسر کشور اجرا می کند تا از این راه به ارتقاء سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال و کاهش شیوع و بروز تنبلی چشم در این کودکان کمک نماید.
افشارها اشاره کرد: در سالهای قبل تنها در یک بازه زمانی مشخص طرح غربالگری بینایی بصورت همگانی اجرا می شد ولی برمبنای ابلاغ دستورالعمل های جدید از طرف سازمان بهزیستی کشور، از امسال تمامی مراکز مثبت زندگی به پایگاه دائمی غربالگری بینایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال تبدیل شدند و خانواده ها تا آخر سال می توانند با در دست داشتن شناسنامه، به این مراکز مراجعه نموده و نسبت به غربالگری بینایی فرزند ۳ تا ۶ سال خود اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: همین طور این مراکز با تأکید بر آموزش غربالگران، در زمینه اخذگواهی و فراهم نمودن تجهیزات بمنظور اجرای برنامه شامل E چارت لامپی، دستگاه غربالگری عیوب انکساری (در موارد خاص) و نیز با درنظر گرفتن شرایط استاندارد، اتاق غربال آماده ارائه خدمات به مردم هستند.
رئیس بهزیستی پاکدشت اظهار داشت: سال قبل غربالگری بینایی برای حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال پاکدشتی انجام شد که از این تعداد ۲ هزار بصورت رایگان معاینه پزشکی شده و با ۲۸۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم بمنظور تکمیل درمان، به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
منبع: