یک کارشناس پزشکی: گرمازدگی برای سالمندان، کودکان و زنان آبستن در مراسم اربعین ملموس تر است

به گزارش طب اصیل، ایرنا- رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: در هنگام بازگشت زائرین به سمت پایانه های مرزی کشور مسئله گرما و خطر بروز گرمازدگی بخصوص برای کسانی که در معرض خطر هستند مثل سالمندان، کودکان و زنان آبستن ملموس تر است.
دکتر «حسین بیگلری» روز شنبه به ایرنا اضافه کرد: وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از آغاز ماه محرم دستورالعمل هایی را برای حفظ سلامت زوار صادر کرده که این دستورالعمل ها برای تأمین سلامت افراد در ترددهای بین المللی و ازدحام های جمعیتی بخصوص مراسم اربعین که معنویت خاصی دارد.
وی تصریح کرد: سفارش می شود زائرین به طور پیوسته آب بیشتری بنوشند، در ساعات ابتدایی بامداد و عصرها پیاده روی کنند و در ساعات گرم روز در زیر سایه بان استراحت کافی داشته باشند.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: افرادی که بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، آسم و فشار خون بالا دارند داروهای خودشان را به طور مرتب مصرف کنند و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و کورتون ها اجتناب کنند.
وی اظهار داشت: در راه برگشت از مراسم در هنگام بازگشت به کشور تعداد زیادی از همکاران دانشگاه های علوم پزشکی و سایر ارگان ها و سازمان ها که در سلامت زوار دخیل هستند مثل جمعیت هلال احمر و اورژانس کشور در پایانه های مرزی کشور در گرمای هوا ارائه خدمات شبانه روزی می دهند که هرچه بهتر سلامت زوار تامین گردد.
بیگلری اضافه کرد: سال جاری در چنین مراسمی گرمازدگی جزو بیماری های اولویت دار است، بویژه کسانی که گرفتار خستگی و معطلی طولانی مدت در طول مسیر می شوند و یا به علت ترافیک و تجمع زیاد افراد، گرفتار خستگی و ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند. کاهش آستانه تحمل و بیقراری می تواند از علائم بروز گرمازدگی باشد.
وی اظهار داشت: در سالهای اخیر نظارت کارشناسان بهداشتی بر هرچه بهتر شدن خدمات سلامت محور و نظارت بر طبخ مواد غذایی بیشتر شده و تمام موکب هایی که در طول مسیر درحال فعالیت و ارائه خدمات می باشند تحت نظارت کارشناسان بهداشتی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور می باشند و به صورت مستمر درحال ارزیابی شرایط می باشند.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: وقتی که تجمعات بزرگ انسانی رخ می دهد همه بایستی کمک و یاری کنند که این مراسم با مناسب ترین شرایط تأمین سلامت برگزار گردد بخصوص برای حفظ سلامت عزیزان و گروههای سنی سالمندان، کودکان و زنان آبستن که سیستم ایمنی صدمه پذیرتری دارند.
وی اظهار داشت: تمامی دستگاه ها و سازمان های ذی ربط که بر سلامت افراد نقش دارند نهایت تلاش خویش را ایفا کرده اند چون که مدیریت سلامت تجمع بزرگ انسانی در بازه زمانی محدود که همراه با مرحله اوج گرما هم باشد بسیار دشوار است.
بیگلری خاطرنشان کرد: در مورد آب شرب که در طول مسیر مصرف می نماییم رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط خیلی مهم است بطری های پلاستیکی آنرا در داخل سطل های زباله ای که تعبیه شده است، قرار دهیم.
وی در انتها اظهار داشت: حفظ سلامت جسمی، روحی و اجتماعی برای رسیدن به مرحله سلامت معنوی است که در خلال آن اهتمام در رعایت بهداشت فردی و عمومی بسیار حائز اهمیت می باشد و لازم است به حفظ سلامت اجتماعی دیگران احترام ویژه ایی بگذاریم.
هزاران نفر از گذرگاه مرزی خسروی در شهرستان قصرشیرین جهت شرکت در مراسم اربعین عازم عراق شده اند و بخش زیادی از آنها حالا درحال بازگشت به کشور هستند.