یک متخصص مغز و اعصاب: هر فراموشی، آلزایمر نیست

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، یک متخصص مغز و اعصاب، آلزایمر را شایع ترین علت زوال عقل عنوان نمود و اظهار داشت: البته هر فراموشی، آلزایمر نیست و ۸۰ درصد ناشی از زوال عقل است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در یک برنامه رادیویی در رابطه با بیماری آلزایمر اظهار داشت: بروز آلزایمر در سنین پایین تر از ۶۵ سال خیلی نادر است. شایع ترین عامل آلزایمر، سن است. معمولا پس از ۶۵ سالگی به ازای هر پنج سال بروز آلزایمر دو برابر می شود و علتش هم تخریب سلول های مغزی و اضمحلال و تهدید ناحیه لب گیجگاهی و حافظه و اطلاعات مغزی است.
این متخصص مغز و اعصاب شایع ترین علامت آلزایمر را فراموشی عنوان نمود و در عین حال متذکرشد: این بیماری می تواند اختلالات شناختی و مشکلات خلقی هم ایجاد نماید و افراد بر مبنای همان شخصیتی که دارند امکان دارد باعث افسردگی و اضطرابی و بیقراری شوند.
اشرافی افزود: این بیماری همینطور می تواند باعث بدبینی و اشتباه محاسبه پول، اختلال در جهت یابی مسیرها و اختلال در قضاوت نسبت به اطرافیان شود. این مشکل جزو اختلالات شخصیتی و خلقی است که در افراد دارای بیماری آلزایمر بروز می کند و سبب سوء تفاهم و بدبینی می شود.
او همینطور کم شدن دامنه کلمات، تکرار کردن حرف ها، هذیان ها و توهمات بینایی و شنوایی را هم از دیگر علایم این بیماری برشمرد و اظهار داشت: بروز آلزایمر در مردان بیشتر است.
این متخصص مغز و اعصاب ضمن اشاره به این که عوامل خطر همچون فشار خون بالا، سابقه افسردگی طولانی مدت، سابقه مصرف سیگار و الکل، شیوع آلزایمر را بیشتر می کنند، اظهار نمود: بالا بودن چربی خون، مشکلات قلبی عروقی، بالا بودن وزن و دیابت، ضربات مکرر و مختلف به مغز در ورزش هایی مانند بوکس هم می توانند منجر به آلزایمر شوند.
اشرافی ضمن اشاره به این که عامل ژنتیک بین ۵ تا ۱۰ درصد در بروز آلزایمر نقش دارد، اظهار داشت: احتمال مبتلا شدن به آلزایمر و پارکینسون در کسانی که اختلالات خواب دارند و در خواب سر وصدا و جیغ و داد می زنند، بیشتر است.

منبع: