رئیس گروه سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی گلستان: ۹ درصد جمعیت گلستان سالمند است

به گزارش طب اصیل، گلستان رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از وجود ۱۷۸ هزار سالمند در استان گلستان اطلاع داد و اظهار داشت: این میزان ۹ درصد جمعیت استان گلستان را شامل می شود.
دکتر فاطمه عرب عامری در گفتگو با خبرنگار ایسنا، ضمن گرامیداشت هفته تکریم مقام سالمند اظهار نمود: نهم مهر ماه بعنوان روز جهانی سالمند نامگذاری شده و معمولا این روز هر ساله با یک شعار نمادین گرامی داشته می شود که در کشورمان با عنایت به تاکید دین اسلام و ائمه اطهار(ع) گرامیداشت مقام سالمند در یک هفته برگزار می گردد.
وی «تاب آوری و مشارکت زنان سالمند» را شعار سال جاری هفته سالمند برشمرد و اضافه کرد: در سالهای اخیر در کشورمان همچون استان گلستان شاهد توسعه اجتماعی، اقتصادی و پیشرفت های نظام سلامت و غیره بودیم که این دستاوردها افزایش میانگین سنی جامعه و یا امید به زندگی را به دنبال داشته است.
رئیس گروه سلامت میانسالان و سالمندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ضمن اشاره به این که هم اکنون سن امید به زندگی در زنان به ۷۶ سال و در مردان به ۷۴ سال رسیده است، خاطرنشان کرد: برپایه آخرین آمار در سال ۱۴۰۰ حدود هشت میلیون سالمند در کشورمان زندگی می کنند که ۱۰ و نیم درصد از جمعیت کشور را شامل می شوند.
عرب عامری از وجود ۱۷۸ هزار سالمند در استان گلستان اطلاع داد و تصریح کرد: این تعداد سالمند حدود ۹ درصد از جمعیت استان گلستان را می سازند و با عنایت به روند کاهشی فرزندآوری اگر طی سالهای آینده هم شاهد این روند باشیم میزان جمعیت سالمندی به ۳۰ درصد می رسد که به هیچ عنوان مطلوب نمی باشد.
وی متذکر شد: از آنجاییکه گروه سنی سالمندی ۶۰ سال به بالا تعریف می شود افراد این رده سنی ناخودآگاه با کاهش تدریجی عملکرد در حیطه جسم و روان مواجه می شوند که برای گذران زندگی و حفظ سلامت احتیاج به اقدامات و توجه ویژه دارند و اختصاص هفته ای بعنوان تکریم سالمند برای تحقق همین مهم می باشد.