در گفت وگو با طب اصیل اعلام شد افت ۲۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیک در یک ماه گذشته

به گزارش طب اصیل، معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت با اشاره به برداشته شدن سقف نسخه نویسی کاغذی بدنبال اختلالات اینترنت در حدود یک ماه گذشته، اظهار داشت: در یک ماه اخیر به سبب شرایط خاص کشور و مشکلات کندی اینترنت، افت حدود ۲۰ درصدی در تعداد نسخ الکترونیک به وجود آمده است اما خدمات ما همچنان به شکل توام کاغذی و الکترونیک، ادامه دارد.
دکتر مهدی رضایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که الزامات قانونی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی در برنامه های پنجم و ششم توسعه آمده است، اظهار داشت: در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه درباره ی نسخه نویسی الکترونیک تاکید گردیده است که وزارت بهداشت با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است در مدت ۲ سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی، منوط به اذن آنها، محرمانه بودن داده ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، اقدام نماید. همین طور در طرح تحول سلامت نیز بر نسخه نویسی الکترونیکی، تاکید گردیده است.
وی ادامه داد: بر این اساس سازمان بیمه سلامت نیز موظف شد در امتداد اهداف برنامه ششم توسعه، همین طور تکالیف قانونی مدرج در آن همچون بند ث ماده ۶۷ و بند چ ماده ۷۰ قانون، به همراه بند ج تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه سلامت، مبادرت به اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیک پزشکان و حذف دفترچه های کاغذی کند؛ موضوعی که به شکل تدریجی از تیرماه سال ۱۴۰۰ شروع شد و سرانجام با الزام حذف نسخ کاغذی از شروع دی ماه لازم الاجرا شد.
افت ۲۰ درصدی نسخه نویسی الکترونیک در یک ماه گذشته او درباره ی آخرین اخبار و اطلاعات درباب موضوع نسخه نویسی الکترونیک، توضیح داد: در حال حاضر وضعیت نسبتا مناسبی داریم و قانون همچنان در حال اجراست و میانگین ۹۸ درصد نسخی که برای ما ارسال می شود به شکل الکترونیک است؛ البته در یک ماه اخیر به سبب شرایط خاص کشور و مشکلات کندی اینترنت، افت ۲۰ درصدی در تعداد نسخ الکترونیک به وجود آمده است اما خدمات ما همچنان به شکل توام کاغذی و الکترونیک، ادامه دارد. بر اساس پیش بینی ها وزارت بهداشت دستورالعملی نوشته است که هرگاه زیرساخت ها یا شبکه های ارتباطی مختل شود، برمبنای آن می توان با راه جایگزین، نسخه نویسی را دنبال کرد. در وضعیت اخیر هم اعلام کردیم هر جایی که با قطعی شبکه یا اینترنت مواجه باشیم پذیرش نسخ کاغذی هم در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: باتوجه به مشکلات اینترنتی اخیر سقف میزان نسخه نویسی کاغذی برداشته شده است و با دستورالعمل ارائه شده، در مدتی که شبکه ارتباطی قطع باشد به شکل کامل نسخه نویسی کاغذی برقرار خواهد بود برای اینکه خدمت به مردم نباید مختل شود.
سرانجام یکپارچه سازی سامانه های نسخه نویسی الکترونیک چه شد؟ رضایی درباره ی موضوع یکپارچه سازی سامانه های نسخه نویسی الکترونیک، اظهار داشت: طبق قانون بودجه این امر با وزارت بهداشت است و ما هم کاملا اعلام آمادگی کرده ایم و مرکز مدیریت فناوری و اطلاعات وزارت بهداشت بر این مساله کار می کند و برمبنای اطلاعات ما تمهیدات لازم برای یکسان سازی اندیشیده شده است. به نظر بنده با توجه به این که از اپلیکیشن های مختلف شرکت های دانش بنیان کمک گرفته شده است و این اپلیکیشن ها همه سازمان های بیمه گر را در سیستم خود آورده اند، دیگر یکپارچه سازی هم اجرائی شده است؛ اما بنابر دلایلی برخی مراکز و پزشکان مشتاق استفاده از این ظرفیت بخش خصوصی نیستند و می خواهند مستقیما از پنل های سازمان های بیمه گر بهره گیرند. بطور کلی این یک معضل نیست و چندگانگی وجود ندارد، بلکه این تنوع وجود دارد که پزشک انتخاب نماید با کدام سامانه فعالیت کند و یا وزارت بهداشت چه تصمیمی اتخاذ کند.
اختلاف کدینگ دارویی وزارت بهداشت با سازمان های بیمه گر او درباره ی یکسان سازی کدینگ داروها در سازمان های بیمه گر نیز به ایسنا اظهار داشت: بنظر می رسد که این مساله بیش از اندازه بزرگ شده است. سیستم های کدینگ متنوعی وجود دارد و بنابر دلایلی هر سازمان بیمه گری از سیستم کدینگ خاصی استفاده می نماید اما در نهایت یک سیستم مپینگ این دو مدل مختلف کدینگ را با هم همخوان می کند و این جای نگرانی نیست. استانداردهایی که در سطح کشور برای کدینگ وجود دارد کاربردهای مختلفی دارند و لزوما با شکل جهانی یکسان نیست. در این میان سازمان بیمه گر هم باید متناسب با نظام پرداخت های خود که برمبنای کتاب ارزش های نسبی است، سیستم پرداخت داشته باشد و این سبب اختلاف کدینگ وزارت بهداشت با سازمان های بیمه گر می شود.
وی اشاره کرد: همچنان روش های تجویز خدمات پزشکی در کشور ما که به شکل سنتی و کاغذی دنبال می شد با چیزی که در نسخه الکترونیک اتفاق می افتد لزوما با هم تطبیق نیافته است؛ چون در نسخه الکترونیک از استاندارد بین المللی استفاده می شود؛ اما سیستم تجویز ما به شکل کاغذی از سیستم تجویز بین المللی پیروی نمی کند و این نیاز به تکامل دارد تا به یک شکل واحد درآید و به تدریج درحال برطرف نمودن این مشکل هستیم.