چند سفارش در رابطه با مصرف مسکن ها

به گزارش طب اصیل، خیلی از ما بارها مجبور به مصرف داروهای مُسکن شده ایم اما شاید به ندرت به این نکته توجه کرده ایم که چطور میتوان سرعت اثربخشی دارو را بعد از مصرف افزایش داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، نتایج یک پژوهش جدید در همین رابطه نشان میدهد که بلع صحیح و وضعیت بدن بعد از خوردن دارو می تواند زمان اثرگذاری آنرا تا چند برابر تسریع کند بویژه زمانی که فرد گرفتار درد شدید می باشد.
این مطالعه که توسط متخصصان دانشگاه جانز هاپکینز انجام شده، نشان میدهد که وضعیت بدن در حین مصرف دارو و بعد از بلع، تأثیر قابل توجهی بر سرعت تسکین دهندگیِ آن دارد.
این متخصصان از یک مدل طراحی شده خاص برای ترسیم سفر یک قرص از مسیر معده به سمت دوازدهه استفاده کردند. این مدل که “استامک سیم” (StomachSim) نام دارد، اتفاقاتی را که هنگام هضم غذا یا دارو در معده رخ می دهد، شبیه سازی می کند.
از آنجا که بیشتر داروها تنها زمانی تاثیر می کنند که معده، مواد فعال را در روده آزاد می کند در این تحقیق لازم بود مشخص شود که یک قرص در کدام موقعیت سریع تر به پشت معده می رسد.
برای انجام این کار متخصصان چهار وضعیت شامل ایستاده، نشسته، درازکشیده به سمت راست و درازکشیده به سمت چپ بدن را آزمایش کردند.
برمبنای نتایج این تحقیق هنگامی که فرد به پهلوی راست دراز می کشید، ماده فعال با سریع ترین سرعت به عمیق ترین قسمت معده می رسید و می توانست ۲.۳ برابر سریع تر از حالت ایستاده حل شود. بطور خاص، مدت زمان تاثیر دارو به شرح زیر متفاوت بود:
– در وضعیت ایستاده و نشسته: ۲۳ دقیقه تا زمان اثرگذاری
– در حالت درازکشیده به پهلوی راست: ۱۰ دقیقه تا زمان اثرگذاری
– در حالت درازکشیده به پهلوی چپ: ۱۰۰ دقیقه تا زمان اثرگذاری
متخصصان توضیح می دهند که در حالت خوابیده به پهلوی چپ، یک قرص در معده ۱۰ برابر کندتر از خوابیده به سمت راست حرکت می کند. همین طور در وضعیت خوابیده به پشت به اندازه وضعیت ایستاده زمان می برد تا دارو اثر کند.
همانطور که پژوهشگران می نویسند، گرانش و شکل نامتقارن معده بر سرعت انتشار مواد فعال در راستای دوازدهه تأثیر می گذارد. اگر به پهلوی راست دراز بکشید، اثر متقابل جاذبه، انقباضات معده و جریان شیره معده به شیب دارترین زاویه می رسد. این سریع ترین راه برای سر خوردن قرص در معده است. بگفته پژوهشگران، این یافته ها خصوصاً برای بیماران مسن تر یا در بستر مفیدست.
علاوه بر وضعیت بدن، پارامترهای دیگری هم بر سرعت عمل قرص تأثیر می گذارد و بگفته متخصصان، قرص های مسکن باید ۱) چند دقیقه پیش از غذا مصرف شوند، چونکه معده پُر سبب کاهش تاثیر قرص می شود و همین طور ۲) همیشه با مایع کافی بلعیده شوند.
به گزارش دویچه وله به نقل از نشریه آلمانی فوکوس آنلاین، قطره های مسکن هم بطور معمول سریع تر از قرص ها عمل می کنند، چونکه بوسیله غشاهای مخاطی دهان یا بینی وارد جریان خون می شوند و بدین سبب سریع تر جذب می شوند.