مدیر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت خبر داد: ۲۳ طرح فناورانه در نوبت حمایت مالی وزارت بهداشت

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، خراسان شمالی مدیر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: هم اکنون ۲۳ طرح فناورانه در حوزه سلامت در نوبت حمایت های مالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته اند.
دکتر حمید رضا بنفشه در حاشیه رویداد ملی سرمایه گذاری و فناوری سلامت که در محل کمپ پتروشیمی برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار نمود: یکی از سیاست های مهم وزارت بهداشت طی سال جاری، اختصاص بودجه های موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی و یک درصد سهم وزارت بهداشت از درآمدهای اختصاصی برای پشتیبانی از طرح های تحقیقاتی محصول محور است.
وی اضافه کرد: این وزارت خانه برای اجرای حمایت ها فراخوانی را به تمامی دانشگاه های علوم پزشکی به منظور ارسال طرح های تحقیقاتی محصول محور ارسال کرده است و از طرفی در همین راستا کمیته های تخصصی در حوزه های دارو، غذا، تجهیزات پزشکی، نرم افزارهای کاربردی، ملزومان مصرفی و سلامت دیجیتال تشکیل و پروژه ها بر مبنای مبحث به این کمیته ها ارجاع می شوند.
وی افزود: نخستین موضوعی که در این کمیته ها مورد بررسی قرار می گیرد آن است که این طرح ها تا چه میزان در جهت اولویت های نظام سلامت و حل مشکلات آنها است و از طرفی امکان سنجی آنها هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دکتر بنفشه بیان نمود: تابحال ۹۰ طرح تحقیقاتی محصول محور به ستاد وزارت بهداشت ارسال شده که از این تعداد ۲۳ طرح تایید و در نوبت حمایت های مالی این وزارت خانه قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: در کمیته های تخصصی، نخستین اقدامی که صورت گرفته آن است که اولویت و نیازهای حوزه سلامت احصاء شده و برای آنها طرح تهیه شود.
وی در پاسخ به این سؤال که در وزارت بهداشت پس از بررسی های صورت گرفته تابحال چند نیاز در حوزه سلامت احصاء شده است؟ اظهار داشت: ۱۲ کمیته تخصصی در حوزه فناوری در وزارت بهداشت وجود دارد که البته برخی از این کمیته ها هم در حوزه تحقیقات قرار دارند.
این مسئول اضافه کرد: در کمیته غذا، ۱۲ اولویت مشخص شده و در حوزه دارو هم ۳ کمیته تخصصی شکل گرفته است که یکی از مهم ترین اهداف آنها در حوزه فناوری، افزایش تولید و خودکفایی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است.
مدیر توسعه فناوری و سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: علاوه بر آن کمیته ای تحت عنوان مواد موثره دارو هم تشکیل شده که هدف از تشکیل این کمیته آن است که دانشگاه ها اگر می توانند مواد موثره دارویی که الان وارد کشور و سپس فرموله می شوند را تولید کنند.
به گفته وی هم اکنون ۵ پروژه مواد موثره دارویی تایید و مورد حمایت وزارت بهداشت قرار گرفته و به تدریج درحال رونمایی از آنها هستیم که بعنوان مثال داروی مزالازین، فنی توئن و فنوباربیتال ساخته شده و به تدریج در تولید آنها خودکفا خواهیم شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه گیاهان دارویی، مزیت نسبی وجود گیاهان دارویی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: کمیته های داروهای گیاهی تشکیل شده و اگر در این حوزه، طرح عرضه شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
وی ضمن اشاره به تشکیل کمیته فرمولاسیون نوین دارویی افزود: انواع و اقسام فرمول های جدید در حوزه دارویی وجود دارد که اگر طرحی عرضه شود و مورد تایید قرار بگیرد، حمایت می شود.
دکتر بنفشه بیان نمود: در حوزه تجهیزات پزشکی ۱۰ اولویت اصلی شناسایی شده که ۲ طرح ملی به صورت کلان مورد حمایت قرار گرفته است و یکی از آنها تولید پنس های یکبار مصرف بی او پاسی است که حالا ارزبری بالایی هم دارد.
وی خاطرنشان کرد: تولید هالوفایبرها که در ساخت انواع تجهیزات پزشکی بعنوان ماده اولیه هم استفاده می شود، تایید شده و مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: اعضای این کمیته ها از کل کشور شناسایی و دعوت می شوند و تاکید وزارت بهداشت بر اینست تا از همه پتانسیل های موجود داخل استفاده گردد.

منبع: