سلامت نیمی از مردم جهان تحت تاثیر بیماریهای دهان

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام نمود: بیماریهای دهان تقریباً سلامت نیمی از مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده است و شایع ترین بیماریهای دهان شامل پوسیدگی دندان، بیماری شدید لثه، از دست دادن دندان و سرطان های دهان هستند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، سازمان جهانی بهداشت امروز (پنج شنبه) در گزارشی اعلام نمود: تقریباً نیمی از جمعیت جهان از بیماریهای دهان همچون پوسیدگی دندان، لثه های متورم و سرطان های دهان رنج می برند.
در این گزارش جدید بر نابرابری های آشکار در دسترسی به خدمات بهداشت دهان تاکید شده چونکه این مساله به شدت بر لطمه پذیرترین و محروم ترین جمعیت ها تاثیر گذاشته است.
“تدروس آدهانوم” دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: بهداشت دهان و دندان مدت هاست که در زمینه سلامت جهانی نادیده گرفته شده این درحالیست که خیلی از بیماریهای دهان را می توان با اقدامات مقرون به صرفه پیشگیری و درمان کرد.
بنابر گزارش این سازمان، ۴۵ درصد از جمعیت جهان یا حدود ۳.۵ میلیارد نفر با پوسیدگی دندان، بیماری لثه و سایر بیماریهای دهان و دندان درگیر هستند.
این گزارش که نخستین تصویر جامع از وضع موجود در ۱۹۴ کشور است، نشان میدهد موارد مبتلاشدن در جهان طی ۳۰ سال قبل یک میلیارد بالا رفته است و نشان میدهد خیلی از مردم به روش های پیشگیری و خدمات درمانی مربوط به بیماریهای دهان دسترسی ندارند.
شایع ترین بیماریهای دهان شامل پوسیدگی دندان، بیماری شدید لثه، از دست دادن دندان و سرطان های دهان هستند. پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری است که حدود ۲.۵ میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. همین طور تخمین زده شده بیماری شدید لثه که عامل اصلی از دست دادن کل دندان هاست، حدود یک میلیارد نفر را تحت تاثیر قرار میدهد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، هر سال حدود ۳۸۰ هزار مورد جدید مبتلاشدن به سرطان دهان شناسایی می شود.
این گزارش نشان میدهد که سه چهارم افرادی که از بیماریهای دهان و دندان رنج می برند در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند و در همه کشورها بار بیشتر بیماریهای دهان متوجه افراد کم درآمد، معلولان، سالمندانی که به تنهایی یا در خانه سالمندان زندگی می کنند، افراد ساکن در مناطق دورافتاده و روستایی یا گروههای اقلیت است.
به گزارش مدیکال اکسپرس، سازمان جهانی بهداشت اعلام نمود که این الگو برای سایر بیماریهای غیرواگیر مانند سرطان ها، بیماریهای قلبی-عروقی و دیابت مشابه است.