در گفت وگو با طب اصیل تشریح شد انواع دیابت و علل بروز آنها

به گزارش طب اصیل، رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیحاتی درباه انواع دیابت و علل بروز آنها ارائه کرد و اظهار داشت: یکی از عوامل بروز دیابت نوع یک مبتلاشدن به انواعی از بیماریهای ویروسی است و برمبنای یافته های برخی از مطالعات، بروز دیابت نوع یک در مبتلایان کرونا بالا رفته است.
دکتر افشین استوار در گفت و گو با ایسنا، درباره ی انواع دیابت، اظهار داشت: دیابت مشتمل بر چند نوع است که شایع ترین آنها دیابت نوع یک، نوع دو و دیابت حاملگی است. در دیابت نوع یک به هر علت انسولین از سلول های بتای لوزالمعده که انسولین ترشح می کنند تا قند به مصرف سلول های بدن برسد، ترشح نمی گردد. علت این اتفاق هنوز کاملا معین نمی باشد، اما بهر دلیلی همچون استعداد ژنتیکی یا عامل محیطی مانند بیماری ویروسی ممکنست دیابت نوع یک به عنوان یک بیماری خود ایمنی بروز یابد که در آن سلول های بتای پانکراس تخریب شده و هورمون انسولین در بدن تولید نمی گردد. بدنبال این اتفاق قند غذاهای مصرفی توسط سلول ها مصرف نشده و در نتیجه قند خون بیشتر می شود. بروز دیابت نوع یک در هر سنی محتمل است ولی اغلب در سنین کودکی و نوجوانی افراد گرفتار این مشکل می شوند.
وی ادامه داد: یکی از عوامل بروز دیابت نوع یک مبتلاشدن به انواعی از بیماریهای ویروسی است. برمبنای یافته های برخی از مطالعات، بروز دیابت نوع یک در مبتلایان به کرونا بالا رفته است.
وی در توضیح دیابت نوع دو، بیان کرد: دلیل عمده بروز دیابت نوع دو مقاومت نسبت به انسولین ترشح شده توسط پانکراس است که انسولین نمی تواند کار خودرا به درستی انجام دهد و در نتیجه در ابتدای کار سلول های بتای پانکراس آغاز به ترشح بیشتر انسولین می کنند و در عین حال مقاومت به انسولین هم بیشتر می شود تا جایی که دیگر نمی توانند پاسخگوی نیاز بدن به انسولین باشند و در این زمان است که ترشح انسولین نیز کم شده و قندخون بیشتر می شود. دیابت نوع دو اغلب در بزرگسالان رخ می دهد و بیش از ۹۰ درصد موارد دیابت در دنیا مربوط به این نوع از دیابت است.
وی درباب دیابت بارداری، اظهار داشت: خانم ها ممکنست در دوران حاملگی قندخون بالا را تجربه کنند که تعدادی از آنها پس از حاملگی هم همچنان قند خون شان بالا می ماند ولی اغلب افراد بعد از حاملگی به حالت عادی باز می گردند. همچون عوارض دیابت حاملگی تولد نوزاد با جثه بزرگ و ایجاد مشکل در زایمان است. درصد قابل توجهی از خانم هایی که در زمان حاملگی دیابت حاملگی را تجربه می کنند بعد از ختم حاملگی مبتلا به دیابت نوع ۲ می شوند و البته بیشتر خانم ها بهبود می یابند.
او اشاره کرد: با این وجود خطر بروز دیابت نوع ۲ بعد از دوران حاملگی در زنان مبتلا به دیابت حاملگی بسیار بالاتر از سایر زنان است. کودکان متولد شده از مادران گرفتار دیابت حاملگی نسبت به سایرین در خطر بیشتری از مبتلاشدن به دیابت نوع یک و دو در بزرگسالی هستند.

منبع: