در گفت وگو با طب اصیل تشریح شد استانهای رکورددار بروز سرطان تیروئید

به گزارش طب اصیل، رئیس اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی درباره ی عملکرد غده تیروئید و عوارض در رابطه با آن، اظهار داشت: در پاندمی کووید ۱۹، بروز اختلالات تیروئیدی به خصوص التهاب تیروئید (تیروییدیت) شایع بود و خیلی از این بیماران پس از بهبودی التهاب تیروئید، به کم کاری تیروئید مبتلا شدند و تحت درمان قرار گرفتند.
دکتر شهین یاراحمدی در گفتگو با ایسنا، در رابطه با غده تیروئید، اظهار داشت: تیرویید غده کوچکی شبیه پروانه است که در جلوی گردن، روی نای و پایین تر از غضروف تیرویید (سیب آدم)، قراردارد و بزرگ ترین غدد درون ریز بدن به حساب می آید. غده تیرویید دو لوب (راست و چپ) و یک قسمت میانی به نام ایسموس دارد.
نقش غده تیروئید در بدن چیست؟ وی با تکیه بر این که تیرویید در افزایش سوخت و ساز بدن، تکامل سیستم مغزی عصبی و همینطور رشد و نمو نقش اساسی دارد، اظهار نمود: اثرات هورمون تیرویید (تیروکسین) در رشد و تکامل مغز و رشد و نمو و عملکرد تعداد دیگری از غدد درون ریز بسیار مهم و ضروری می باشد. اگر به هر علتی هورمون تیرویید در بدن تولید نشود، یا تولید آن کم باشد، بیماری کم کاری تیرویید به وجود می آید و عوارض مختلفی در بدن هویدا می شود که این عوارض در سنین مختلف متفاوت هستند.
علائم کم کاری تیروئید او درمورد نشانه های بروز تیروئید کم کار، بیان نمود: نشانه های کم کاری تیروئید در سنین مختلف متفاوت می باشد. چون کمبود ترشح هورمون تیروئید وجود دارد همه واکنش های در ارتباط با سوخت و ساز بدن کند می شوند. کم اشتهایی، یبوست، عدم تحمل سرما، آهسته شدن حرکات، خشکی و خشونت پوست، موهای شکننده، ضعف و خستگی، صدای خشن و گرفتگی عضلاتی، کم شدن حافظه، خواب آلودگی، مشکل تمرکز، بی حسی دست ها و پاها، افزایش وزن خفیف، صورت پف آلوده بخصوص چشم ها، خونریزی ماهیانه شدید و نامنظم در زنان، ترشح شیر از پستان ها، نازایی و گواتر (تورم غیرطبیعی در ناحیه جلوی گردن به دلیل بزرگ شدن غده تیروئید) از علائم کم کاری تیروئید است.
چاقی علامت اصلی کم کاری تیروئید نیست وی با تکیه بر این که چاقی در همه کسانی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند دیده نمی گردد، خاطرنشان کرد: امکان دارد در هر بیمار یک یا چند علامت وجود داشته باشد در حالیکه در بیمار دیگر چنین علامتی شدت کمتر داشته یا اصلاً دیده نشود. در واقع برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هیچ شکایتی را عنوان نمی کنند و در آزمایش تیروئید مشکل کشف می شود. چون خیلی از شکایات فوق غیراختصاصی بوده و دلایل گوناگونی دارند.
علائم و نشانه های بروز تیروئید پرکار رئیس اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درمورد تیروئید پرکار، بیان نمود: اگر به هر علتی ترشح هورمون تیروئید در بدن بیش از اندازه طبیعی شود باعث بروز بیماری پرکاری تیرویید می شود که عوارض مختلفی در بدن رخ می دهد. پرکاری تیروئید حالتی است که سبب می شود مقدار زیاد هورمون به بافت های بدن برسد. با اینکه دلایل متفاوتی برای پرکاری تیروئید وجود دارد اما علایم و نشانه های آن مشابه است.
وی ادامه داد: به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن، بیماران علائمی همچون طپش قلب و نامنظم شدن ضربان قلب، عدم تحمل گرما، کاهش وزن در خیلی از موارد، احساس خستگی، اختلال خواب، لرزش دست ها، اضطراب و زود رنجی، تنفس کوتاه، درد سینه و ضعف عضلات و گاها استفراغ، خارش، نارسایی قلب، سکته مغزی و یا حتی بیماری روانی را امکان دارد تجربه کنند.
پیامدهای عدم درمان پرکاری و کم کاری تیروئید وی در پاسخ به این سؤال که عوارض عدم درمان تیروئید پرکار و کم کار چیست؟، توضیح داد: عدم درمان بیماری های تیروئیدی عوارض بسیار مهم و جدی، همچون عقب ماندگی ذهنی در نوزادان، کوتاهی قد در کودکان و نوجوانان، اختلالات هورمونی شدید، اختلالات چربی های خون و مشکلات روحی _ روانی در جوانان و میانسالان و نارسایی قلبی و حتی مرگ در میانسالان و سالمندان دارد. همینطور اختلالات تیروئیدی می تواند بر عملکرد اغلب ارگان ها و غدد بدن تأثیر گذار باشد. ناباروری و سقط از عوارض جدی در زنان است.
افزایش بروز سرطان تیروئید در سالهای اخیر او با اشاره به اینکه سرطان تیروئید شایع ترین بدخیمی غدد درون ریز در دنیا است، اظهار نمود: میزان بروز سرطان تیروئید سریع تر از هر بدخیمی دیگری در سالهای اخیر افزایش داشته است. میانگین شیوع سرطان تیروئید به تفکیک سال نشان داده است که شیوع سرطان تیروئید سیر افزایش یابنده ای بخصوص از سال ۲۰۰۲ داشته است. شیوع در هر دو جنس افزایش پیدا کرده ولی در زنان بسیار شایع تر از مردان است.
۴ استان رکورددار بروز سرطان تیروئید بالاترین میزان شیوع سرطان تیروئید به ترتیب در استانهای اصفهان با میانگین شیوع ۴.۳ در هر صد هزار نفر، یزد با میانگین شیوع ۴.۱ در هر صد هزارنفر، تهران با میانگین شیوع ۴ در هر صد هزار نفر و قزوین با میانگین شیوع ۳.۱ در هر صد هزار نفر است.
یاراحمدی با تاکیدبر ضرورت استفاده از تیروئید بند در رادیوگرافی های دندانی، اظهار داشت: باید حین رادیوگرافی از سر و گردن و دندان از غده تیرویید محافظت گردد. عدم استفاده از کاور تیروئید می تواند باعث بروز اختلالات تیروئیدی شود.
برنامه هایی که با وجود کرونا هم متوقف نشدند رئیس اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در رابطه با آثار و عوارض کرونا بر اجرای برنامه های وزارت بهداشت در مورد بیماری های در رابطه با تیروئید، خاطرنشان کرد: در پاندمی کرونا همه برنامه های سلامتی غیرواگیر در دنیا و ایران تحت تأثیر قرار گرفتند و عرضه خدمات به بیماران کاهش پیدا کرد اما، در ایران برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیرویید نوزادان، تنها برنامه ای بود که حتی یک روز متوقف نشد و به غربالگری نوزادان، بیماریابی و درمان و پیگیری بیماران ادامه داد. این امر یکی دیگر از موفقیت های اجرای این برنامه است.
وی ادامه داد: در پاندمی کووید ۱۹، بروز اختلالات تیروئیدی بویژه التهاب تیروئید (تیروییدیت) شایع بود و خیلی از این بیماران پس از بهبودی التهاب تیروئید، به کم کاری تیروئید مبتلا شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

منبع: