آخرین وضعیت اجرای طرح دارویار در تامین اجتماعی تسویه سر به سری مطالبات در آینده نزدیک

طب اصیل: طب اصیل: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در ایام اخیر آگاهی داده و گفته است که امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت تعهدات مربوط به طرح دارویار، به نقطه سربه سر برسیم و تسویه کامل را در آینده نزدیک انجام دهیم.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، اجرای طرح دارویاری از روز بیست و سوم تیرماه امسال با محوریت وزارت بهداشت و مشارکت سازمان های بیمه گر پایه آغاز شد.
سازمان تامین اجتماعی از شروع امر آمادگی خودرا برای همراهی با نظام بهداشت و درمان کشور و به قصد عدم تحمیل هزینه بیشتر بر دوش بیمه شدگانش که شمار آنها امروز به بالای ۴۵ میلیون نفرمی رسد، اعلام نمود.
تغییر نظام ارزی دارو یا همان حذف ارز ترجیحی دارو در قالب طرح دارویاری به اجرا درآمد تا اهدافی چون ساماندهی بازار دارویی و کاهش قاچاق معکوس داروهای سوبسیددار به کشورهای دیگر را محقق کند. قرار بود انتقال یارانه دارو بوسیله بیمه ها به مردم انجام شده و پوشش بیمه ای داروها افزایش یابد تا جایی که ۱۱۹ قلم داروی پرمصرف بدون نسخه تحت پوشش بیمه رفتند و چند میلیون نفر از مردم فاقد بیمه به زیر چتر بیمه سلامت رفتند.
اجرای طرح در حالی شروع شد که مطالبات بیمه ها به بیمارستان ها و داروخانه ها از ابتدا به عنوان پاشنه آشیل اجرای دارویاری مطرح و نگرانی های بسیاری پیرامون آن شکل گرفت. طی شش ماهی که از اجرای طرح دارویاری می گذرد سازمان تامین اجتماعی که با بیش از ۱۲ هزار داروخانه مستقل در سراسر کشور طرف قرارداد است در چند مرحله منابعی را از سازمان برنامه و بودجه دریافت و مطالبات داروخانه های سرپایی و مستقل را تا پایان شهریورماه پرداخت کرد تا بتواند قسمتی از مشکلات این مراکز را در وضعیت فعلی مرتفع کند؛ اما چالش هایی در بخش پرداخت معوقات بخش بستری بیمارستانی داشت.
شب گذشته، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در ماه گذشته و پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در ایام اخیر آگاهی داده است.
وی ضمن قدردانی از همراهی و همکاری مراکز طرف قرارداد این سازمان و با اشاره به کوشش برای بروزرسانی پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد، گفته است که یکی از اولویت های جدی سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان بیمه شدگان و بازنشستگان تحت پوشش، بروزرسانی پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد در بخش درمان غیرمستقیم است و در هفته های اخیر موفق شدیم با تامین منابع، بخش اعظمی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد را که باتوجه به محدودیت منابع نقدی پرداخت نشده بود، پرداخت نماییم.
وی اضافه کرد: در ماه گذشته پرداخت حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی را در دستور کار قرار دادیم که بوسیله اوراق، گام این اتفاق خوب رقم خورد و امیدواریم بخش اعظم مشکلات مراکز طرف قرارداد را حل کرده باشد و ان شاءالله پرداخت های بعدی را هم به زودی خواهیم داشت.
موسوی همین طور اظهار داشت: در چند روز گذشته نیز در بخش طرف قرارداد غیردولتی و مراکز خصوصی، بیماریهای خاص مثل دیالیز و نیز دارو و پرداخت مبالغ نسخ الکترونیک و غیرالکترونیک، موفق شدیم حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز طرف قرارداد غیردولتی و بخش خصوصی را پرداخت نماییم که این تسویه قابل توجهی بود و ان شاء الله آثار آنرا بر ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اضافه کرد: تلاش می نماییم پرداختی های بعدی را نیز با تامین منابع انجام دهیم و امیدواریم پرداخت مطالبات را به نقطه سربه سر برسانیم. البته با پرداخت های اخیر و پرداخت های ماه گذشته، بخش اعظم مطالبات تسویه شده و امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت تعهدات مربوط به طرح دارویار، به نقطه سربه سر برسیم و تسویه کامل را در آینده نزدیک انجام دهیم.

منبع: