معاون وزیر بهداشت عنوان کرد سهم ۳۰ درصدی مشارکت های بین المللی در تولید علم ایران

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، از گیلان معاون وزیر بهداشت، دیپلماسی علمی را یکی از مولفه های مرجعیت علمی دانست و اظهار داشت: ۳۰ درصد تولید علم در ایران با مشارکت های بین المللی است.
دکتر یونس پناهی امروز، ۲۸ دیماه در آیین تکریم و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان، دو مقوله سلامت و امنیت را یکی از جدی ترین خوسته های مردم از حکمرانان دانست و اظهار نمود: در مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی و بیانات مسؤلان همواره بر سلامت و امنیت تاکید فراوانی شده است.
وی مرجعیت علمی را یکی از جدی ترین ابزارها برای ارتقاء سلامت دانست و اضافه کرد: در دنیای امروز کشورهایی قدرتمند و توانمند محسوب می شوند که عموما در تولید علم و دانش و فناوری مرجعیت دارند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از مأموریت های اصلی این وزارت خانه را دستیابی به مرجعیت علمی دانست و خاطرنشان کرد: مرجعیت علمی چند مولفه دارد که همه این مولفه ها جزو وظایف وزارت بهداشت است.
پناهی، نخستین مولفه مرجعیت علمی را تربیت نیروی انسانی توانمند، کوشا و مسئولیت شناس دانست و بیان نمود: اقدامات خوبی در حوزه همتاپروری صورت گرفته که قابل مقایسه با سالهای پیش از انقلاب نیست؛ امروزه با سیاست ادغام آموزش پزشکی در وزارت بهداشت و درمان توانسته ایم حوزه توانمندسازی نیروی انسانی و همتاپروری را به حد اعلا برسانیم.
وی یکی از دستاوردهای نظام را کاربردی کردن پزشکی و علوم پزشکی دانست و متذکر شد: دومین مولفه مرجعیت علمی در تولید علم و دانش و فناوری خلاصه می شود؛ البته تولید علم با تولید مقاله برابر نیست و تولید علم و فناوری باید منجر به رفع نیازهای حوزه سلامت جامعه شود.
معاون وزیر بهداشت، ضمن اشاره به جایگاه نخست ایران در منطقه از نظر تولید علم، افزود: در دنیا هم جایگاه ۱۵ را داریم که با برنامه ریزی های صورت گرفته به دنبال ارتقاء این جایگاه هستیم.
وی همینطور به جایگاه ۵۳ ایران در حوزه فناوری اشاره نمود و اظهار داشت: مطابق برنامه ریزی های انجام شده در حوزه فناوری باید به جایگاه ۳۸ برسیم؛ این در شرایطی است که سرعت تولید علم در کشورهای منطقه و آسیای شرقی و اروپا بسیار بالاست و ایران میانگین سرعت ۷.۴۴ را در تولید علم دارد.
پناهی، سرعت تولید علم فقط در حوزه سلامت را ۸.۳۳ دانست که نشان دهنده ظرفیت علمی دانشگاه های علوم پزشکی است و بیان نمود: دیپلماسی علمی سومین مولفه مرجعیت علمی است و بنابراین همانگونه که دیپلمات های سیاسی وظیفه محافظت از منافع کشور را دارند، در حوزه علم هم باید دیپلمات علمی داشته باشیم و همه دانشجویان و محققین و پژوهشگران و اساتید ما باید حافظ منافع علمی کشور باشند.
معاون وزیر بهداشت، ۳۰ درصد تولید علم در ایران را با مشارکت های بین المللی دانست و تصریح کرد: این نرخ در کشورهای منطقه به ۷۰ درصد می رسد که نشان داده است از ظرفیت های دیپلماسی علمی به خوبی استفاده نکردیم.
وی اقتصاد دانش بنیان را چهارمین مولفه مرجعیت علمی دانست و افزود: علم باید ثروت آفرینی کند و بنابراین باید به سمت دانشگاه های نسل سوم برویم و بتوانیم نیازهای حوزه سلامت کشور را رفع کنیم؛ البته امروزه دانشگاه های دنیا از نسل سوم عبور کرده به نسل چهارم و پنجم یعنی دانشگاه های اجتماعی رسیده اند و نیازمحور و مدیرپرور عمل می کنند.
پناهی، تحقیقات و آموزش را جزو برنامه های اصلی وزارت بهداشت در عرصه مرجعیت علمی دانست و بیان نمود: به دنبال ارزیابی و بررسی تهدیدات حوزه سلامت کشور هستیم.
وی بیماری های قلبی و عروقی، نورولوژی، کنسرها و بدخیمی ها، بیماری های تنفسی، تصادفات و تروما را دارای بار بیماری در کشور دانست و از این بیماری ها بعنوان تهدید اول یاد کرد و اظهار داشت: در سال ۱۹۹۹ سرطان هشتمین عامل مرگ و میر در کشور ما بود که در سال ۲۰۲۰ به سومین عامل رسید و بنابراین نیازمند شناسایی رژیم غذایی و فرهنگی و سبک زندگی هستیم.
معاون وزیر بهداشت، دومین تهدید حوزه سلامت را پیری جمعیت دانست و افزود: نرخ باروری در ایران از شش به ۲.۲ و الان به زیر ۱.۸ رسیده، در حالیکه برای گیلان و بعضی از استان ها زیر یک است.
وی با اشاره به اینکه پنج درصد هزینه های پژوهشی دانشگاه ها باید به سمت جمعیت و سبک زندگی برود، اظهار داشت: قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت شکل گرفته و بنابراین نباید فقط به حوزه سلامت بپردازیم و مسائل اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی هم مهم می باشد.
پناهی از اعتیاد بعنوان تهدید سوم یاد کرد و متذکر شد: در حوزه سلامت روان هم با تهدیداتی مواجه هستیم که نیازمند پیگیری است؛ البته تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی و بی آبی ها و کم آبی ها و آلودگی های محیط زیستی هم بعنوان تهدیدات حوزه سلامت باید مورد توجه دانشگاه های علوم پزشکی قرار گیرد.

منبع: