معاون وزیر بهداشت: اضافه وزن بیشتر از ۵۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور

به گزارش طب اصیل، معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: بیشتر از ۵۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دارای شاخص توده بدنی بالای ۳۰ و اضافه وزن و چاقی هستند.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی عنوان کرد: چاقی یکی از مهم ترین عوامل موثر بر افزایش بیماریزایی، افزایش بار مالی بر نظام سلامت و مرگ و میر است.
وی ضمن اشاره به افزایش متوسط سن جمعیت کشور افزود: با افزایش امید به زندگی شاهد افزایش سن جمعیت هستیم، اما متاسفانه نسبت جوانان به کل جمعیت کشور کاسته شده است. اگر این جمعیت جوان همراه با اضافه وزن و چاقی باشد آینده خوبی را نمی توان ترسیم کرد. اجرای طرح بسیج ملی تغذیه سالم و تقارن با برگزاری این کنگره را باید به فال نیک گرفت چراکه شعار سالجاری این بسیج ملی، زندگی بهتر با وزن مناسب می باشد.
معاون وزیر بهداشت بر ضرورت آموزش و اطلاع رسانی در حوزه کنترل و پیشگیری از چاقی در جامعه خاطرنشان کرد و عنوان کرد: با فرهنگ سازی اجتماعی یا آموزش پیشگیری از چاقی در جامعه می توانیم از حوزه درمان به سمت خودمراقبتی برویم.
وی ضمن اشاره به ضرورت تغییر باورهای نادرست در جامعه و آموزش در زمینه چاقی، دیابت، پرفشاری خون، مصرف سبزی و تغذیه سالم، تحرک و فعالیت مناسب عنوان کرد: این آموزش و فرهنگ سازی باید از کودکان و مدارس شروع شود؛ افزایش وزن در کودکان را باید جدی گرفت و از آموزش و پرورش باید شروع نماییم.
به قول وی قرن بیستم با جابه جایی جمعیت از روستاها به شهرها و قرن ۲۱ با تکنولوژی های جدید و فضای مجازی همراه بود که سبب کاهش فعالیت و کم تحرکی شد و پاندمی کرونا هم به آن اضافه گردید و افزایش شیوع چاقی و اضافه وزن را به همراه داشت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: ۷۰ درصد مرگ و میرها در ارتباط با بیماری های غیرواگیر است که مهم ترین آنها بیماری های قلبی و عروقی است و چاقی از ریسک عامل های این بیماری ها بشمار می رود.
دکتر فرشیدی تصریح کرد: برپایه نظر انجمن ها و مطالعات صورت گرفته بیشتر از ۱۹۵ عارضه، چاقی را همراهی می کند و نمی توان بیماری را ذکر کرد که با چاقی ارتباط نداشته باشد که از آن جمله می توان به فشارخون بالا و دیابت نوع دو اشاره نمود که با چاقی ارتباطی مستقیم داشته و مرگ و میر بالایی هم دارند.
وی عنوان کرد: با تغییر سبک زندگی می توان از بروز چاقی جلوگیری کرد. به صورت مثال با ۱۵ دقیقه فعالیت بدنی روزانه، کاهش مصرف انرژی و کالری دریافتی می توان حوادث قلب و عروقی را کاهش داد.
وی ضمن اشاره به نسبت عکس شاخص توده بدنی و امید به زندگی عنوان کرد: همه می دانیم که کاهش وزن فرایندی دشوار است اما از آن مهمتر حفظ وزن و جلوگیری از افزایش مجدد آن است. کاهش پنج تا ۱۰ درصدی وزن بدون آثار سوء، می تواند سلامت را به همراه داشته باشد.
برپایه گزارش وبدا، دکتر فرشیدی بر ضرورت تغییر نگرش افراد جامعه در مورد پیشگیری و کنترل چاقی خاطرنشان کرد و عنوان کرد: چاقی موضوعی جدی است و اهمیت آن باید به جامعه منتقل شود. تا نگرش افراد جامعه نسبت به چاقی، پرفشاری خون و دیابت تغییر نکند بسیاری از برنامه ها و اقداماتی که انجام می دهیم، ابتر خواهد ماند.

 

منبع: