یک عضو هیئت علمی دانشگاه مطرح کرد ضرورت پیش گیری از تبعات روانی بعد از زلزله

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه اثرات زلزله حتی در نسل های بعدی هم کاملا مشهود خواهد بود، اظهار داشت: کاهش نشاط اجتماعی، افزایش میزان خودکشی، افسردگی، ‌پریشانی در نظام اجتماعی و اقتصادی از دیگر عوارض ناشی از زلزله است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر حمید سوری ضمن اشاره به اینکه قدرت ویرانگی تبعات ناشی از زلزله از خود زلزله جدی تر است، اظهار نمود: اثرات مخرب اجتماعی، روانی و بافت محیطی ناشی از زلزله در صورت عدم تامین نیازها می تواند سالیان سال باقی بماند.
وی ضمن اشاره به اینکه اثرات زلزله حتی در نسل های بعدی هم کاملا مشهود خواهد بود، افزود: فرزندان در خانواده ای به دنیا می آیند که اثرات سوء زلزله را با خود حمل می کنند و اساسا کودکان نیز از فضای روانی حاصل شده متأثر می شوند.
به قول سوری، بیماری های روانی و بیولوژیک به علت ماهیت خود قابل انتقال نیستند و در تعریف بیماری های غیر واگیردار می گنجند ولی واقعا اگر از منظر دیگری نگاه نماییم این بیماری ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و بسیار می تواند برای ظرفیت های مولد جامعه خطرناک باشد.
او کاهش نشاط اجتماعی، افزایش میزان خودکشی، افسردگی، ‌پریشانی در نظام اجتماعی و اقتصادی را از دیگر عوارض ناشی از زلزله دانست.
وی تصریح کرد: زلزله مانند هر بلای طبیعی دیگر لطمه رسان و غیرقابل اجتناب است؛ این مسئله در نقاط زلزله خیز دنیا همواره بحران می آفریند و برای مقابله با آن اقداماتی صورت می گیرد.
سوری با بیان اینکه ژاپن یکی از کشورهای زلزله خیز دنیا است و این بلای طبیعی بخشی از زندگی روزانه آنها شده، توضیح داد: سیر تاریخی میزان تلفات این کشور در رویارویی با زمین لرزه هایی که عموماً توام با سونامی است، نشان داده است که این بحران حتی در مناطق زلزله خیزتر از ایران قابل مدیریت است.
وی ضمن اشاره به اینکه حتی در زمین لرزه های بالای ۷ ریشتر در ژاپن، کمتر گزارشی از تلفات انسانی دیده می شود، تصریح کرد: بخشی از پیشگیری به زیرساخت های اساسی که باید در محیط صورت گیرد، بازمی گردد و بخش دیگری هم در ارتباط با آمادگی های محیطی و آماده سازی جامعه است.
جامعه مصیبت زده احتیاج به بازسازی روانی دارد وی با بیان اینکه درصد بالای مشکلاتی که در مناطق زلزله زده وجود دارد در ارتباط با عوارض پس از زلزله می شود، اظهار نمود: جامعه مصیبت زده احتیاج به بازسازی روحی، روانی و اجتماعی دارد.
او با ذکر اینکه وقوع زلزله در نقاط زلزله خیز امری است بدیهی اما کنترل و جلوگیری از لطمه ها نکته ای است که در همه نقاط مختلف دنیا بشکلی متفاوت با آن مواجه می شوند، تصریح کرد: آماده کردن جامعه به لحاظ رفتاری قبل و پس از زلزله و همینطور ترمیم اثرات مخرب زلزله در جامعه ای مصیبت دیده یکی از مهم ترین مواردی است که باید موردتوجه باشد.
به قول سوری، پژوهشها و مستندات بر این اصل معتقدند که باید جامعه بعد از وقوع حوادث این چنینی به سرعت از غم زدگی و عزاداری بیرون آید و جامعه به سمت نشاط و شادی طبیعی بازگردد.
وی دامن زدن به عزاداری ناشی از داغ دیدگی را به صلاح جامعه بحران زده ندانست و کمک به ترمیم تعاملات اجتماعی و بازگشت نشاط به منطقه بحران دیده را وظیفه اصلی متولیان سلامت، مجریان، مراکز علمی و تحقیقاتی، دانشگاه ها، سازمان های مردم نهاد و سیاست گذاران کشور ذکر کرد.
وی در ادامه از پژوهش های صورت گرفته برای کمک و بررسی روانی در بازماندگان زلزله در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اطلاع داد و اظهار داشت: نتایج این پژوهشها به منظور انجام مداخلات لازم در اختیار سیاست گذاران و متولیان حوزه سلامت قرارگرفته است.
در زمان بروز حوادث، التهابی عمل نکنیم وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه کشور ما در منطقه ای قرار دارد که احتمال بروز زلزله در آن بالاست، خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم در زمان بروز حوادث التهابی عمل نکنیم؛ چونکه زلزله بعنوان یک موضوع عادی در چرخه طبیعت رخ می دهد ولی متولیان و مردم می توانند با نگاهی سیستماتیک و گرفتن تمهیداتی عواقب ناشی از زلزله را به حداقل برسانند.
وی توضیح داد: به صورت مثال زمانی که می خواهیم خانه ای را تهیه نماییم فقط ظاهر بنا را مورد توجه قرار ندهیم، ساختمان هایی که در مقابل وقوع زلزله و پس لرزه های قدرتمند ایستادگی نمی کنند، گاه با علامت هایی در ظاهر خود، از استقامت و ایستادگی در مقابل فشارهای زمین خبر می دهند که زنگ هشداری برای مقاوم سازی و شاید هم نوسازی آنها بشمار می رود.
وی ادامه داد: با وقوع هر زلزله و پس لرزه قدرتمند و ایجاد ترک های کوچک و بزرگ بر بدنه بنا، استقامت و مقاومت سازه مورد سؤال قرار می گیرد که نباید به آسانی و بعنوان یک حالت عادی از کنار آن عبور کرد.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این استاد دانشگاه در انتها با بیان اینکه ایمنی در مقابل بلایا باید بعنوان یک اولویت و پیوست محیطی در مجموعه زندگی مورد توجه باشد، تصریح کرد: مشخص است که خانه های قدیمی و با قدمت بالا نمی توانند، در مقابل بی قراری های گوناگون زمین تاب آورند؛ ازاین رو باید با استفاده از دانش فنی روز و مشاوره از مهندسان توانمند و متخصص تصمیماتی برای مقاوم سازی و یا نوسازی آنها گرفته شود.

منبع: