چه عوامل سبب خشکی پوست می شوند؟

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، متخصص پوست و موی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه شست و شوی بیش از اندازه، استفاده از آب داغ و یا خیلی سرد می تواند خشکی پوست را تشدید کند، اظهار داشت: استفاده مکرر از مواد شوینده هم می تواند سبب خشکی پوست شود و اثرگذاری رطوبت رسان ها را کم کند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر مهدی قیصری با بیان اینکه خشکی پوست در واقع حالتی از پوست است که در بیشتر موارد ژنتیکی است، اظهار نمود: مواد بسیار زیادی در بدن نقش تأمین رطوبت پوست را عهده دارند. در واقع پوست سد دفاعی در مقابل عوامل محیطی و محیط خارج تشکیل می دهد تا مواد غیر ضروری و یا میکروب ها وارد بدن نشوند.
وی ضمن اشاره به اینکه سد دفاعی که پوست بوجود می آورد از لایه های مختلفی تشکیل شده است، تصریح کرد: نخستین لایه محافظ، لایه شاخی در سطح پوست است و در ادامه این لایه های زیرین هستند که اجازه ورود مواد مختلف را به پوست نمی دهند.
او افزود: سایر لایه های پوست از تبخیر آب زیر پوست و یا ضخامت پوست جلوگیری می کنند در ادامه به هر علتی که بیشتر ژنتیکی است اگر نقصی ایجاد شود، مواد خارجی می توانند در آن نفوذ کنند و آب خارجی تبخیر شده و سبب خشکی پوست شود.
وی ضمن اشاره به این مورد که در کودکان سد دفاعی پوست به خوبی شکل نگرفته است، تصریح کرد: برخی از موادی که رطوبت رسان هستند در سطح پوست ترشح نمی شوند بنابراین؛ کودکان بیشتر از سایرین مستعد مبتلا شدن به خشکی پوست هستند.
عوامل محیطی موثر بر خشکی پوست یکی دیگر از مواردی بود که دکتر قیصری به آن پرداخت و اضافه کرد: نور آفتاب هم می تواند سبب خشکی پوست شود ولی این درحالی است که در فصول سرد سال هم خیلی از افراد از خشکی پوست رنج می برند.
وی توضیح داد: در فصل پاییز و زمستان علیرغم اینکه بارندگی به وجود می آید ولی به علت کاهش درصد رطوبت هوا در سرما باز هم شاهد خشکی پوست افراد زیادی هستیم.
این متخصص پوست و مو به افرادی که مستعد خشکی پوست هستند، سفارش کرد: با استفاده از رطوبت رسان ها و مواد مرطوب کننده بخشی از خشکی پوست را جبران کنید، انواع مرطوب کننده ها می توانند در این حوزه اثر بخشی مناسبی داشته باشند.
قیصری افزود: باید ضمن استفاده مکرر از مرطوب کننده ها خصوصا در فصول سرد سال از مرطوب کننده هایی هم استفاده کنید که باعث حساسیت های پوستی نشوند، باید از مرطوب کننده فاقد مواد عطری و حساسیت زا باشد.
وی با تکیه بر اینکه بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده ها زمانی است که پوست رطوبت دارد، اظهار داشت: زمانی که حمام می کنید یا شست و شوی پوست را انجام داده اید بمحض خشک کردن پوست با حوله وقتی که هنوز پوست شما مرطوب است از مرطوب کننده استفاده کنید.
او با بیان اینکه شست و شوی بیش از اندازه، استفاده از آب داغ و یا خیلی سرد هم می تواند خشکی پوست را تشدید کند، افزود: حتی استفاده مکرر از مواد شوینده هم می تواند سبب خشکی پوست شود و اثرگذاری رطوبت رسان ها را کم کند.
این متخصص پوست و مو، سفارش کرد: کسانی که گرفتار خشکی پوست هستند مواد مرطوب کننده و شوینده ای که مصرف می کنند باید به مواد و یا محصولاتی محدود شود که به خودی خود سبب خشکی پوست نمی شوند.
وی افزود: هم اکنون پاک کننده های غیرصابونی وجود دارند که فاقد ph قلیایی هستند ازاین رو باید از شوینده هایی استفاده گردد که ph آنها به پوست نزدیک تر است، این مواد به پاک کننده های غیرصابونی معروف هستند.
وی تصریح کرد: اگر درصورتیکه خشکی پوست ادامه دار شود به این علت که سد دفاعی صدمه دیده مواد حساسیت زای بیرونی می توانند وارد پوست شده و خشکی پوست تبدیل به التهاب و یا اگزما شود.
وی با بیان اینکه اگزما معمولاً در پوست هایی دیده می شود که زمینه خشکی را دارند، اظهار داشت: مواردی هم دیده می شود که اگزما به وسیله مواد حساسیت زای شدید به وجود می آید.
بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، قیصری با تکیه بر اینکه تأثیر مواد خوراکی بر خشکی پوست به اثبات نرسیده، توضیح داد: ما نمی توانیم ادعا نماییم که غذا یا ماده خوراکی خاصی می تواند خشکی پوست را تشدید کند و یا از خشک شدن پوست جلوگیری نماید.