هشدار! شوینده های خانگی را با هم ترکیب نکنید

به گزارش طب اصیل، یک متخصص سم شناسی در رابطه با مخلوط کردن شوینده های خانگی با یکدیگر اخطار داد.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر امیر بقایی- متخصص سم شناسی، اظهار داشت: یکی از مواردی که در آستانه عید نوروز خانه ها و خانواده ها به سمت آن می روند، شست وشوی منزل و خانه تکانی است. بر این اساس هم هست که استفاده از شوینده ها در این روزها به میزان زیادی افزایش خواهد یافت و یکی از معضلاتی که امکان دارد به علت استفاده زیاد از این شوینده ها ایجاد شود، مسمومیت با ترکیبات شوینده است.

وی اضافه کرد: ترکیبات شوینده، ترکیباتی هستند که خاصیت اسیدی یا قلیایی زیادی دارند؛ بخصوص زمانیکه این ترکیبات در یک محیط بسته مورد استفاده قرار گیرند، گازهایی که بر اثر ترکیب مواد اسیدی و قلیایی با ترکیبات محیطی ایجاد می شوند، می توانند به چشم، پوست و ریه افراد صدمه بزند. در عین حال اختلاط این ترکیبات با یکدیگر می تواند گازهای سمی مانند کلر یا کلرامین ایجاد نماید که بشدت ترکیبات خطرناکی برای دستگاه تنفسی بوده و صدمه های جدی به دنبال دارند.

بقایی افزود: بر این اساس سفارش می نماییم که مردم در ایام منتهی به تعطیلات نوروز در صورتی که قصد استفاده از ترکیبات شوینده را دارند، اولا به هیچ عنوان در محیط در بسته و بدون تهویه مناسب از این ترکیبات استفاده نکنند و دوما ترکیباتی مانند وایتکس یا سفیدکننده های خانگی یا چاه باز کن ها را که ترکیبات اسیدی هستند، به هیچ عنوان باهم مخلوط نکنند. چونکه حاصل این اختلاط می تواند منجر به بروز صدمه های ریوی جدی برای افراد شده و مسئله ساز شود.

بر اساس اعلام کانال تلگرامی وبدا، او همینطور تصریح کرد: درصورتیکه در معرض بخارات سمی ناشی از ترکیبات قرار گرفته و گرفتار عوارضی مانند سوزش ریه، سرفه و تنگی نفس شدید، در نخستین فرصت به فضای باز رفته و ۱۰ دقیقه در فضای باز بمانید و اگر تنگی نفس بیشتر از ۱۰ دقیقه ادامه داشت، حتما با شماره ۱۱۵ که اورژانس پیش بیمارستانی است تماس بگیرید تا برای معاینات بیشتر به بیمارستان منتقل شوید.

منبع: