معاون وزیر بهداشت اعلام کرد آماده باش بیمارستان ها برای چهارشنبه آخر سال

به گزارش طب اصیل، معاون درمان وزارت بهداشت ضمن تشریح بخش هایی از دستورالعمل معاونت درمان به بیمارستان ها برای آمادگی جهت ارائه خدمت به مصدومان احتمالی چهارشنبه پایان سال، اظهار داشت: در سال قبل مجموعا ۱۹ نفر فوتی به سبب حوادث در رابطه با چهارشنبه آخر سال داشتیم.

دکتر سعید کریمی در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به تدوین و ابلاغ دستورالعمل درمانی برای انجام اقدامات درمانی لازم در چهارشنبه آخر سال، اظهار داشت: با عنایت به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و ضرورت حفظ و ارتقاء آمادگی بیمارستان ها و مراکز درمانی در جهت عرضه خدمات درمانی بهینه و آمادگی مراکز درمانی دستورالعملی را ابلاغ کردیم. بر طبق این دستورالعمل کلیه بیمارستان ها و مراکز درمانی باید آمادگی لازم را برای عرضه خدمات آن هم با استفاده از همه امکانات و ظرفیت هایشان مطابق سطح بندی بیمارستان ها، داشته باشند. بخصوص در بیمارستان های ارائه دهنده خدمات بستری مصدومین در رابطه با حوادث چهارشنبه آخر سال، آمادگی لازم باید ایجاد شود.

وی اضافه کرد: همینطور اعلام نموده ایم که تیم های ارزیابی سریع، پشتیبان و کمیته مدیریت بحران در همه مراکز درمانی با تکیه بر بیمارستان های عرضه دهنده خدمات درمانی سوختگی، تروما، چشم پزشکی، اورژانس های قلبی تعیین و فعال شوند. در عین حال بر مبنای دستورالعمل معاونت درمان مدیران و متخصصین مرتبط برای پذیرش و حداکثر پاسخگویی به مصدومین حوادث چهارشنبه سوری باید در مراکز درمانی حضور داشته باشند. بر این اساس کلیه مراکز تک تخصصی چشم پزشکی شامل دانشگاهی، عمومی غیردولتی و خصوصی، تروما و کلیه بیمارستان های جنرال واجد بخش بستری چشم پزشکی، سوختگی، جراحی و ارتوپدی آماده باش کامل بوده و متخصص مقیم ۲۴ ساعته باید در این مراکز حضور داشته باشد. همینطور اعلام نموده ایم که حضور متخصصین طب اورژانس، متخصصین بیهوشی و سایر متخصصین مقیم در کلیه بیمارستان ­های جنرال و مراکز تروما ضروری می باشد.

کریمی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل معاونت درمان برای چهارشنبه آخر سال، دسترسی سریع به سایر متخصصین بخصوص متخصصین داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی و فوق تخصص ­های مورد نیاز در کلیه بیمارستان ­های جنرال و مراکز تروما باید برنامه ریزی شود، اظهار داشت: همینطور اعلام نموده ایم که در جهت تأمین نیروی تخصصی و کادر درمانی برای افزایش ظرفیت در موارد نیاز، از راه جابجایی بین مراکز درمانی پیشبینی های لازم صورت گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به کلیه مراکز درمانی اعلام شده است که تجهیزات و مواد مصرفی، دارو و سایر اقلام مورد نیاز پیشبینی شود، اظهار داشت: تجهیزات کلیه مراکز باید با تکیه بر بیمارستان های معین ارزیابی و نقصها موجود در حد امکان برطرف شود. همینطور داروها و مواد مصرفی مورد نیاز باید با اولویت بیمارستان های معین و تک تخصصی چشم پزشکی شامل دانشگاهی، عمومی غیردولتی و خصوصی، تروما و کلیه بیمارستان های جنرال واجد بخش بستری چشم پزشکی، سوختگی، جراحی و ارتوپدی پیشبینی و تأمین شوند.

کریمی تصریح کرد: ازاین رو برای حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال دستورالعمل مفصلی را برای همه مراکز درمانی ابلاغ کردیم. البته عموما در چهارشنبه سوری باید از بروز حادثه پیشگیری شود. باید توجه کرد که بیشترین صدمه هایی که در چهارشنبه سوری اتفاق می افتد، صدمه های چشم و دست است که در این خصوص مراکز چشم پزشکی مان و مراکز جراحی پلاستیک و ارتوپد در آماده باش قرار داشته و تیم درمانی شان کامل است.

وی در رابطه با صدمه های چهارشنبه سوری پارسال هم اظهار داشت: از آغاز بهمن تا روز ۲۴ اسفند سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۸۳۴ نفر صدمه دیدند که از این تعداد ۲۲۱۶ نفر در همان روز چهارشنبه سوری گرفتار صدمه دیدگی شدند. همینطور در خلال مدت اول بهمن تا ۲۴ اسفند ۱۴۰۰، متاسفانه مجموعا ۱۹ نفر فوتی به علت حوادث در رابطه با چهارشنبه آخر سال داشتیم که از این تعداد ۹ نفر در همان روز فوت شدند.

کریمی اظهار داشت: مجموعا در سال قبل ۱۷۲ نفر به علت حوادث در ارتباط با چهارشنبه سوری گرفتار قطع اندام شدند که ۱۴۱ نفرشان در همان روز چهارشنبه سوری گرفتار این اتفاق شدند و ۸۹۰ نفر هم گرفتار صدمه به چشم شدند. در عین حال متاسفانه ۹۴۹ نفر از عابرین پیاده پارسال گرفتار صدمه شدند و همینطور ۳۰ نفر از پرسنل امدادی و انتظامی هم گرفتار صدمه دیدگی های ناشی از حوادث چهارشنبه سوری سال قبل شده بودند.

منبع: