نشانه ها و علایم بروز آرتریت روماتوئید

طب اصیل: طب اصیل: آرتریت روماتوئید بیماری التهابی مفاصل است که مفاصل ما را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند سبب ایجاد درد، تورم و محدودیت حرکت مفصل شود که البته با اتخاذ برخی راه حل ها می توان این محدودیت ها را تا حدی کم کرد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در یک مفصل طبیعی، غضروف مفصلی یک سطح صاف و لغزنده به وجود می آورد تا مفصل به آسانی حرکت نماید. در بیماری آرتریت روماتوئید سیستم ایمنی بدن بطور غیر طبیعی فعال می شود و موادی در مفصل آزاد می کند که بافت مفصل را خراب کرده و موجب از میان رفتن سطح مفصلی می شود و در نتیجه درد، تورم و محدودیت حرکت مفصل به وجود می آید. عامل ژنتیک در بروز این بیماری نقش دارد.
درد مفصل، تورم، کاهش عملکرد مفصل و خشکی صبحگاهی مفاصل اگر بیش از ۳۰ دقیقه بطول بیانجامد، علایم آرتریت روماتوئید هستند. بیماری در ابتدا مفاصل کوچک دست ها، مچ ها و پاها را بصورت قرینه گرفتار می کند و با پیشرفت بیماری زانوها، آرنج، شانه ها، مفاصل، ران ها، گردن و مفاصل گیجگاهی فکی را درگیر می کند.
شروع نشانه ها تدریجی است اما علایم بطور معمول دو طرفه و متقارن است. مفاصلی که درگیر می شوند محدودیت حرکت پیدا می کنند و به مرور گرفتار تغییر شکل می شوند. هدف از درمان بیماری، حفظ کارکرد طبیعی مفاصل به وسیله تسکین درد، کاهش سفتی و تورم است.
ورزش نیز کمک می نماید تا عضلات قوی شود و سفتی آنها کم شود. عضلات قوی تر به مفاصل کمک می نماید تا آسان تر و با درد کمتر حرکت کنند. البته ذکر این نکته مهمست که تمرینات را در زمانی انجام دهید که درد ندارید و دقت کنید که از ورزش بیش از اندازه یا در زمان نامناسب پرهیز کنید.
بنابر اعلام مجتمع بیمارستانی امیر اعلم، گرمای سطحی با بهره گیری از حمام در وان آب گرم، دوش آب گرم و کمپرس گرم و مرطوب می تواند خشکی مفاصل و گرفتگی عضلات را برطرف کند. بعد از کاربرد گرما، ورزش های درمانی آسان تر و موثرتر به انجام می رسد که البته انجام آنها باید با نظر پزشک معالج باشد. در مواردی که مفصل لطمه جدی دیده باشد ممکنست نیاز به عمل جراحی باشد که در جریان جراحی، بافت ملتهب را خارج کرده و گاهی مفصل را تعویض می کنند و از مفصل مصنوعی استفاده می نمایند.

منبع: