آیا میتوان مشکلات سلامتی را از راه چشم ها شناسایی کرد؟

به گزارش طب اصیل، معاینه چشم ها یک فرایند غیرتهاجمی است که می تواند خیلی از بیماری های دیگر را که امکان دارد با چشم ها ارتباطی نداشته باشند همچون فشار خون بالا، دیابت، اختلالات تیروئید و بیماری های تخریب کننده عصبی مانند بیماری آلزایمر و ام اس را شناسایی کند.
به گزارش طب اصیل به نقل از نشریه پزشکی “مدیکال نیوزتودی”، خیلی از ما چشم های خویش را به طورمرتب آزمایش می نماییم اما تعداد کمی امکان دارد بدانند که آزمایش چشم فقط جهت بررسی بینایی و اصلاح مشکلات بینایی نیست. اپتومتریست ها و چشم پزشکان می توانند نه تنها اختلالات چشم، بلکه بیماری های سیستمیک را هم تشخیص دهند؛ آن دسته از بیماری هایی که برخی اندام های بدن یا کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. این تنها یک دلیل است که چرا همه بزرگسالان باید حداقل هر دو سال یکبار معاینه چشمی منظم داشته باشند.
در ادامه به بعضی از این مشکلات سلامتی خواهیم پرداخت.
* دیابت
تغییرات در رگ های خونی شبکیه می تواند نشانه های اولیه دیابت و فشار خون باشد. دیابت با عنایت به علایم کلاسیک در معاینه شبکیه که می تواند شامل خونریزی، نشت مایعات و مناطقی با جریان خون ضعیف در شبکیه باشد، شایع ترین بیماری تشخیص داده شده است. باآنکه تشخیص قطعی دیابت تنها با آزمایش قند خون صورت می گیرد، تغییرات در رگ های خونی شبکیه می تواند نشانه ای قوی از ابتلای فرد به دیابت باشد.
* فشار خون بالا
مطالعات نشان داده اند که نشانه های فشار خون بالا در چشمان حدود ۱۰ درصد از جمعیت بزرگسال قابل تشخیص می باشد. در معاینه، چشم پزشک امکان دارد آثاری از باریک شدن شریان ها در شبکیه و خونریزی های شبکیه چشم را ببیند. همه اینها نشانگر پرفشاری خون هستند. خبر خوب اینست که اگر فشار خون بالا کنترل شود، میتوان صدمه های ناشی از آنرا متوقف کرد. اقدامات احتیاطی مناسب و تغییرات لازم در سبک زندگی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، علاوه بر شروع درمان پزشکی مناسب در کاهش فشار خون بالا موثر است.
* بیماری ام اس
در طول یک آزمایش معمول چشم، چشم پزشک عصب بینایی را هم جهت بررسی هرگونه ناهنجاری یا تغییر معاینه می کند. تورم یا التهاب عصب بینایی می تواند برای بینایی مضر و نشانه مبتلا شدن به ام اس و همینطور تومور مغزی باشد.
* علایم آلزایمر در چشم
غربالگری بیماری آلزایمر از راه شبکیه چشم در خط مقدم تحقیقات پزشکی کنونی است. شبکیه از لایه های گوناگونی از سلول های عصبی تخصصی تشکیل شده است و شواهد قوی وجود دارد که تغییرات مشابهی در مغز که مقصر مبتلا شدن به آلزایمر هستند، می تواند در شبکیه رخ دهد. روش های کنونی تشخیص آلزایمر اغلب طولانی، تهاجمی و گران هستند، ازاین رو تشخیص این بیماری از روی شبکیه یک پیشرفت بزرگ خواهد بود.
متخصصان به بزرگسالان سفارش می کنند که حداقل یک مرتبه در ۲۰ سالگی، دو بار در سنین ۳۰ سالگی و پس از ۴۰ سالگی به طورمنظم معاینه سالانه چشم انجام دهند.