پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری های منتقله از آب و غذا در ماه رمضان

طب اصیل: به گزارش طب اصیل، بوشهر با حلول ماه مبارک رمضان و انجام برخی فعالیتهای خاص، احتمال شیوع بیماری های منتقله از آب و غذا، بخصوص بیماری های عفونی روده ای، افزایش خواهد یافت.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر جمعه ۱۱ فروردین اظهار داشت: با حلول ماه مبارک رمضان شاهد برخی فعالیتهای خاص از قبیل توزیع نذورات و غذا و یا برگزاری مجالس افطاری و مراسم احیاء شبهای قدر در مساجد هستیم؛ بنابراین در چنین شرایطی احتمال شیوع بیماری های منتقله از آب و غذا، بخصوص بیماری های عفونی روده ای در مکان هایی که به صورت دسته جمعی غذا تهیه و توزیع می گردد، افزایش خواهد یافت.
مهندس میمنت توبه خاک اظهار نمود: برای پیشگیری از مسمومیت های احتمالی، باید مراقبت ها و اقداماتی انجام گیرد.
وی ادامه داد: آب شرب باید مورد تأیید مقامات بهداشتی محل باشد و ترجیحاً از شبکه های عمومی استفاده شود؛ و در صورت عدم دسترسی به شبکه یا قطعی آب شبکه، باید از آب های بسته بندی شده دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت استفاده گردد.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: سبزیجات و سالاد در مراکز و اماکن عمومی بایستی به روش صحیح سالم سازی شود و در صورت استفاده از سالاد و سبزیجات آماده، بایستی سالاد و سبزیجات دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت باشد.
توبه خاک با اشاره به اینکه باید از نمک های بسته بندی یددار و تصفیه شده دارای مجوز بهداشتی و علامت استاندارد استفاده گردد اضافه کرد: انواع مواد غذایی فاسدشدنی باید در یخچال و در دمای مناسب نگهداری شوند و از مصرف هر گونه رنگ غیر مجاز در تولید زولبیا، بامیه، گوش فیل و… جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود را به صورت مستمر شستشو و گندزدایی کنید و در صورت استفاده از ظروف یک بارمصرف از ظروف گیاهی (بر پایه نشاسته ذرت) و دارای پروانه ساخت استفاده گردد.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: در هنگام توزیع غذا، از طریق رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره ها بایستی جلوگیری شود و تصریح کرد: توزیع آب، شربت و یا شیر در مراسم سحر و یا افطاری با لیوان یک بار مصرف صورت گیرد و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در صورت بروز موارد احتمالی مسمومیت غذایی، مبحث به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با شماره تماس ۱۹۰ جهت پیگیری اعلام گردد.

منبع: