افزایش ۱۰ برابری مبتلا شدن به وبا در موزامبیک

به گزارش طب اصیل، یونیسف روز گذشته (سه شنبه) اعلام نمود که بعد از وقوع توفان معروف به ˮفردیˮ، موارد مبتلا شدن به وبا در موزامبیک ۱۰ برابر شده و از آغاز ماه فوریه به ۲۸ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از مدیکال اکسپرس، “گای تیلور”، سخنگوی آژانس کودکان سازمان ملل در موزامبیک در یک نشست خبری در ژنو اظهار داشت: بیشتر از ۲۸ هزار مورد وبا هم اکنون در موزامبیک گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه این آمار ۱۰ برابر آمار گزارش شده در ابتدای ماه فوریه بوده و بیشتر از نیمی از موارد در بین کودکان است، اظهار داشت: موارد مبتلا شدن همچنان در حال افزایش می باشد.
همینطور به قول سازمان جهانی بهداشت (WHO) این بیماری از اواخر سال قبل تابحال سبب مرگ ۱۲۳ نفر در موزامبیک شده است.
قطع آب و وارد شدن خسارات به خدمات بهداشتی به دنبال وقوع توفان منجر به افزایش موارد مبتلا شدن به وبا در موزامبیک شده است.
به قول یونیسف، توفان فِردی بیشتر از ۱۰۰ مرکز بهداشتی و ۲۵۰ نقطه آب رسانی را ویران و منابع آب تمیز برای حدود ۳۰۰ هزار نفر که عموما در مرکز موزامبیک بودند، قطع کرد.
طبق گزارش ها، این توفان جان حداقل ۸۶ نفر را در موزامبیک گرفت و ده ها هزار نفر را در این کشور ۳۳ میلیون نفری در جنوب آفریقا آواره کرد.
وبا نوعی بیماری حاد و اسهالی است که عمدتا در مکان هایی با تصفیه ناکافی آب، دفع نامناسب و غیربهداشتی مدفوع یا فاضلاب و هم در مناطق با بهداشت ناکافی بوجود آمده و توسعه پیدا می کند.

منبع: