چه عواملی سبب ایجاد آلرژی در کودکان می شوند؟

به گزارش طب اصیل، لرستان یک متخصص کودکان اظهار داشت: علایم آلرژی که ما در کودکان مشاهده می نماییم حاصل تولید هیستامین و بروز واکنش های حساسیتی ناشی از آن در بدن است.
مژگان عزیزی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: به صورت معمول، آلرژن ها (محرک ها) بی ضرر هستند اما وقتی کودک به آلرژی گرفتار است بدن تصور می کند که آلرژن ها مضر هستند و درنتیجه با تولید آنتی بادی هایی به نام ایمونوگلوبولین E به آنها حمله می کند، این آنتی بادی ها به سلول های خاصی به نام ماست سل ها متصل می شوند و هیستامین در خون آزاد می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه علایم آلرژی که ما در کودکان مشاهده می نماییم حاصل تولید هیستامین و بروز واکنش های حساسیتی ناشی از آن در بدن است، بیان نمود: وقتی این اتفاق در مجاری تنفسی رخ می دهد، می تواند سبب علایم آسم مانند سرفه و خس خس سینه شود.
عزیزی ضمن اشاره به اینکه واکنش های آلرژیک امکان دارد هر نقطه ای از بدن را درگیر کرده و متعاقب آن علائمی هم بروز کند، خاطرنشان کرد: این علایم شامل واکنش ها و حساسیت پوستی، چشمی، گوارشی، آلرژی بینی، سینوسی، گلو و ریوی است و معمولا در مکان هایی که کودکان در معرض محرک های حساسیت زا قرار می گیرند، سلول های سیستم ایمنی تعادل و هماهنگی اولیه خویش را از دست می دهند و درنتیجه علائمی مانند گرفتگی بینی، عطسه، خارش یا آبریزش بینی، خارش در گوش یا سقف دهان، قرمزی چشم ها همراه با خارش و اشک ریزش، خشکی پوست و قرمز شدن پوست همراه با خارش، کهیر یا جوش های خارش دار، بثورات خارش دار، علایم آسم، مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه از خود نشان داده است.
این متخصص کودکان افزود: برخی از محرک های خاص توان کلید زدن واکنش های آلرژیک را دارا هستند.
وی ادامه داد: از رایج ترین محرک ها یا آلرژن ها میتوان به گرده درختان و علف های هرز، لاتکس موجود در دستکش ها، هاگ ها و اسپورهای قارچی، شوره حیوانات، ادرار و چربی پوست آنها، برخی از مواد غذایی حساسیت زا، برخی از داروها، نیش زنبور و حشراتی مانند سوسک اشاره نمود.
عزیزی خاطرنشان کرد: آلرژی می تواند هر کسی را صرف نظر از سن، جنسیت، نژاد، یا وضعیت اجتماعی و اقتصادی تحت تاثیر قرار دهد.
این متخصص کودکان افزود: برای تشخیص آلرژی، پزشک در ابتدا کودک را معاینه کرده و سپس سابقه درمانی کودک را جویا می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه تست پوستی از رایج ترین روش برای تشخیص نوع ماده حساسیت زا در کودکان است، افزود: در تست پوستی وجود آنتی بادی های IgE برای برخی از آلرژن ها (مانند غذاها، گرده ها یا شوره حیوانات) سنجیده می شود.
عزیزی خاطرنشان کرد: در آزمایش خون برای تشخیص آلرژی، آنتی بادی های IgE موجود در خون اندازه گیری می شوند، آزمایشی که بیشتر مورداستفاده قرار می گیرد RAST نام دارد، اگر بنا به دلایلی امکان آزمایش پوستی میسر نباشد امکان دارد از آزمایش خون استفاده گردد.
این متخصص کودکان ضمن اشاره به اینکه نوع دیگر تست چالش بوده که زیر نظر متخصص ایمونولوژی و آلرژی صورت می گیرد، بیان نمود: در این تست مقدار بسیار کمی از آلرژن از طریق دهانی به کودک داده می شود، با استفاده از این تست پزشک قادر خواهد بود شدت واکنش آلرژی را ارزیابی کند.
وی بیان نمود: درمان علایم کودک به سن و سلامت عمومی او بستگی دارد، علایم آلرژی گاهی شبیه سایر بیماری ها و اختلالات است ازاین رو تشخیص قطعی و درمان درست آن به پزشک بستگی دارد.

منبع: