اهدای عضو ۹ بیمار در بوشهر، جان ۳۰ نفر را نجات داد

به گزارش طب اصیل، بوشهر مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از رخ دادن ۲۰ مورد مرگ مغزی طی یک سال قبل در این استان اطلاع داد و اظهار داشت: سال قبل با اهدای عضو ۹ بیمار، جان نزدیک به ۳۰ نفر را نجات و به انتظار در لیست پیوند خاتمه داد.
علیرضا باقری در گفتگو با ایسنا با تبریک روز روز اهدای عضو، اهدای زندگی اضافه کرد: این اهدای عضو شامل ۹ کبد، ۱۸ کلیه، و یک قلب بود.
وی با بیان اینکه، از آغاز سال ۱۴۰۱ خوشبختانه مورد مرگ مغزی کمتری نسبت به سال ۱۴۰۰ در استان بوشهر داشتیم، خاطرنشان کرد: به همین نسبت تعداد اهدای عضو از افراد مرگ مغزی هم از ۱۴ مورد در سال ۱۴۰۰ به ۹ مورد در سال ۱۴۰۱ کاهش داشت.
مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار نمود: برای اهدای عضو باید رضایت کامل اعضای خانواده گرفته شود که سال قبل با وجود تلاش کارشناسان برای گرفتن رضایت، ۵۰ درصد خانواده در استان بوشهر حاضر به اهدای عضو بیمار خود نشدند.

تصور از بازگشت بیمار به زندگی مهم ترین علت نداشتن رضایت اهدا عضو
باقری بیان نمود: اعتماد نداشتن به کادر پزشکی و نداشتن آگاهی از مرگ مغزی، مناسب نبودن برخی اندام برای پیوند، اختلاف نظربین خانواده ها در اهدای عضو همچون علل موافقت نکردن برای گرفتن رضایت و پیوند در این استان است.
وی اظهار داشت: مهم ترین علت برای نداشتن رضایت پیوند عضو، نداشتن آگاهی در تفاوت مرگ مغزی و کما است و تصور از این که بیمار به زندگی باز می گردد.
مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از رخ دادن ۲۰ مورد مرگ مغزی طی یک سال قبل در استان بوشهر اظهار داشت: با این وجود تنها نزدیک به ۵۰ درصد موارد مرگ مغزی منجر به رضایت به اهدای عضو شد و حدود ۵۰درصد از افرادی که مرگ مغزی شدند، در نهایت رضایت به اهدای عضو برای پیوند به سایر افراد نیازمند را انجام ندادند.

دلالی اعضای افراد مرگ مغزی شده در هیچ جای کشور وجود ندارد
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، هر از چند گاهی انتشار این تصاویر و ویدئوهایی در فضای مجازی بازتاب های گسترده منتشر می شود و خیلی از افراد این مورد را به شرایط اقتصادی ارتباط دادند اما در سال های اخیر، مبحث فروش ارگان های حیاتی از جانب افراد زنده هم مطرح می شود. از آگهی فروش قرنیه تا فروش قلب بعنوان حیاتی ترین عضو بدن. پزشکان معتقدند امکان ندارد فرد زنده ای بتواند قلب یا حتی سایر ارگان های حیاتی اش را بفروشد. عده ای هم اعتقاد دارند که آگهی فروش اعضای بدن با هدف کلاهبرداری و یا برای جلب کمک های مالی مردمی صورت می گیرد.

باقری با اشاره به اینکه در هیچ کجای کشور دلالی اعضای افراد مرگ مغزی شده نداریم، افزود: چون که فرایند اهدای عضو این افراد فقط در بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت صورت می گیرد و ضمن این که خانواده اهدا کننده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی کنند. گیرندگان عضو پیوندی هم بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه ای پرداخت نخواهند کرد و تمامی هزینه های انتقال فرد مرگ مغزی شده و مراقبت از ارگان های وی و همینطور هزینه های پیوند به عهده وزارت بهداشت است.

رتبه نخست پیوند کبد و کلیه در دنیا متعلق به ایران است
وی از استقبال خیلی خوب مردم استان جهت دریافت کارت اهدای عضو اطلاع داد و اظهار داشت: فرآیند اکسیژن رسانی مصنوعی و نگهداری از فرد مرگ مغزی شده تا حداکثر ۱۴ روز است و تمامی تلاش تیم فراهم آوری بر اینست که بتوانند کیفیت اعضا را در این زمان کوتاه حفظ کنند نکته مهم در این جا آن است که اعضا ساعت به ساعت از بین می روند و اگر همراهان بیمار در همان ساعات اولیه رضایت به اهدا بدهند امکان نجات جان ۸ نفر از مرگ قطعی وجود دارد و در هر ساعتی که می گذرد از تعداد و کیفیت اعضای قابل پیوند کم می شود. سال قبل جشن صدتایی شدن اهدای عضو در استان انجام شد.
مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: رتبه نخست پیوند کبد و کلیه در دنیا متعلق به ایران است، اما در مجموع ایران رده سی ویکم دنیا در حوزه پیوند عضو را دارد. در ضمن در ایران فقط ۵ درصد افراد بدون اطلاع اعضای خانواده کارت اهدای عضو می گیرند و در ۹۵ درصد موارد خانواده آنها از تصمیم آنها آگاه بوده و مورد حمایت خانواده قرار دارند.
باقری اضافه کرد: طبق شاخص (PMP) از هر یک میلیون نفر، سه اهدای عضو صورت می گیرد که این شاخص در استان بوشهر امسال به ۱۰ رسیده است.
وی اظهار داشت: بخشی از افراد مرگ مغزی اهدا کننده عضو، دارای کارت اهدای عضو هستند یا از قبل به خانواده خود اعلام نموده اند که خواستار اهدای اعضای بدن خود هستند.
مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: اعضای قابل اهدای از فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده(پانکراس) و کلیه ها است، علاوه براین، بعضی از بافت های بدن همچون پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب هم قابل پیوند است.
باقری اظهار داشت: شاخص اهدای عضو(PMP) شامل تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت است، این رقم در کشور اسپانیا بعنوان پیشتاز اهدای عضو در جهان ۴۶ است.

۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند هستند
وی با اشاره به اینکه روزانه هفت تا ۱۰ نفر از افراد نیازمند به پیوند عضو جان خویش را از دست می دهند، افزود: حالا بیشتر از ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند هستند و سالانه چهار تا هشت هزار بیمار مرگ مغزی در کشور وجود دارد که حدود نیمی از آنها شرایط اهدای عضو را دارند.
مسئول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان نمود: همه مردم می توانند با ارسال کد ملی خود به شماره ۳۴۳۲ سریع و آسان کارت اهدای عضو دریافت نمایند.

منبع: