قبل و پس از ورزش چه غذایی بخوریم؟

طب اصیل: طب اصیل: یکی از رایج ترین سوالات از متخصصان تغذیه ورزشی این است که قبل و پس از ورزش چه غذایی بخورم؟ پاسخ به این پرسش در بعضی موارد به ورزشکار و فعالیت خاص او بستگی دارد، اما یک سری اصول کلی برای تغذیه قبل و پس از ورزش وجود دارد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، این که قبل و پس از ورزش چه غذایی بخوریم به شرایط ورزشکار و فعالیت خاص او بستگی دارد اما، یک سری اصول کلی برای تغذیه قبل و پس از ورزش وجود دارد.
یک نکته مهم این است که کربوهیدرات را نادیده نگیرید؛ کربوهیدرات مانند سوخت موتور است، هرچه شما مشکل تر کار کنید به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارید تا بتوانید ادامه دهید.
این که با چه فاصله ای پیش از تمرین باید غذا بخوریم به عوامل گوناگونی بستگی دارد اما به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است در فرصت کمی پیش از تمرین غذا نخورید برای اینکه در صورتیکه ماهیچه های شما می کوشند کار خودرا انجام دهند، معده می کوشد همزمان غذا را هضم کند و عامل مهم تر این که خوردن بیش از اندازه، نزدیک به تمرین ممکنست موجب شود که در حین تمرین یا بازی با مشکلات گوارشی مواجه شوید.
در حالت ایده آل، بسته به این که بدن شما غذا را به چه صورت تحمل می کند، باید حدود یک تا ۴ ساعت پیش از تمرین به بدن خود سوخت رسانی کنید. امتحان نمایید و ببینید چه بازه زمانی برای بدن شما بهتر عمل می کند. اگر شما برای مسابقات ورزش می کنید، باید این مساله را در طول روزهای تمرین خود کشف کنید و نه در روز مسابقه.
چند پیشنهاد برای تغذیه پیش از ورزش شامل ساندویچ کره بادام زمینی و موز، ماست یونانی با انواع توت ها، اوتمیل با شیر کم چرب و میوه، سیب و کره بادام یا بادام زمینی و یک مشت آجیل و کشمش (دوقسمت کشمش و یک قسمت آجیل) است.
توجه داشته باشید که هر یک از این پیشنهادات شامل مقداری پروتئین و همین طور کربوهیدرات است. کربوهیدرات ها به عنوان سوخت عمل می کنند و پروتئین نقش بازسازی و ترمیم را به عهده دارد. دریافت کربوهیدرات و پروتئین پس از ورزش حیاتی تر است.
بدن از انرژی ذخیره شده (گلیکوژن) در ماهیچه برای تامین انرژی در طول تمرین یا بازی استفاده می نماید، اما بعد از آن تمرین باید مواد مغذی از دست رفته را باردیگر جایگزین کرد. بعد از یک مسابقه یا تمرین، روی دریافت کربوهیدرات و پروتئین تمرکز کنید، در نتیجه ماهیچه این امکان را پیدا می کند که گلیکوژنی را که بوسیله تمرین از دست داده باردیگر جایگزین کند و با پروتئین و اسیدهای آمینه موجود بازسازی و ترمیم شوند. اهتمام کنید ظرف یک ساعت بعد از اتمام یک تمرین شدید، غذا بخورید.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نمونه هایی از وعده های غذایی برای پس از تمرین شامل اسموتی ریکاوری پس از تمرین (یا اسموتی پس از تمرین با شیر و میوه کم چرب)، شیرشکلات کم چرب، ماست کم چرب با انواع توت ها، ساندویچ گوشت بوقلمون به همراه غلات کامل و سبزیجات است. این مواد غذایی عمدتاً حاوی کربوهیدرات و مقداری هم پروتئین هستند و با مایعات هم می توانید به آبرسانی بدن کمک کنید و از دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید.