رنگ زرده تخم مرغ، به شما چه می گوید؟

به گزارش طب اصیل، نخستین چیزی که هنگام شکستن تخم مرغ، توجه شما را به خود جلب می کند، رنگ زرده آن است؛ آیا تاکنون فکر کرده اید که چرا زرده ها در طیف رنگی زرد روشن تا نارنجی پررنگ هستند؟
به گزارش خبرگزاری طب اصیل، ما سفیده تخم مرغ را بعنوان یک نیروگاه پروتئینی کم کالری و بدون چربی می ستایم، اما زرده علاوه بر کلسترول، چربی و رنگ چشم نواز محتویات دیگری هم دارد؛ خیلی از مواد مغذی مانند ویتامین های محلول در چربی مانند D، E، K و A، اسیدهای چرب ضروری مانند DHA، ALA و EPA امگا ۳ و سایر مواد مغذی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، روی، کولین، کاروتنوئیدها و مقدار زیادی ویتامین B در آن یافت می شود. در واقع، بیشتر مطالعات نشان می دهد که از تمام مواد مغذی موجود در تخم مرغ، بیشتر آن در زرده تخم مرغ یافت می شود.
بیشتر بخوانید: بمب افکن چینی که کابوس آمریکا شده است/ عکس شیر کمین کرده را پیدا کنید اگر چشم تیزبین دارید/ عکس در مورد پروتئین، مراقب اطلاعات گمراه کننده باشید، چونکه زرده ها تقریبا برابر با سفیده تخم مرغ هستند! آنها به صورت متوسط حاوی ۴۳٪ از کل محتوای پروتئین تخم مرغ هستند.

آیا محتوای غذایی فوق العاده زرده ها مسئول رنگ آن هستند؟ نه اینطور نیست. متأسفانه، این یک تصور اشتباه بزرگ در میان دوستداران تخم مرغ است. رنگ زرده ارتباط بسیار کمی با محتوای غذایی آن دارد. در واقع، رنگ زرده تقریبا به صورت کامل به رنگدانه های غذایی که جوجه ها می خورند بستگی دارد. اگر یک مرغ مقدار زیادی رنگدانه زرد-نارنجی به نام زانتوفیل بخورد، این رنگدانه ها زرده تخم مرغ را نارنجی تیره می کند.
هنگامی که مرغ ها خوراک حاوی ذرت زرد یا پودر یونجه می خورند، تخم هایی با زرده متوسط و زرد می گذارند. وقتی گندم یا جو می خورند، تخم ها را با زرده های روشن تر می گذارند. یک رژیم غذایی بی رنگ، مانند آرد ذرت سفید، زرده تخم مرغ حدودا سفید تولید می کند.
منبع: .organicvalley
۲۲۷۲۲۷