کارشناس سلامت دهان و دندان: مادران حامله به سلامت دهان و دندان اهمیت بدهند

طب اصیل: کارشناس سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران حاملگی تاکید نمود.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، بهناز ولی زاده، حاملگی را روندی طبیعی در زندگی زنان عنوان نمود که با تغییراتی در بدن همچون دهان و دندان هم راه است.
وی با اشاره به اهمیت بهداشت دهان و دندان در دوران حاملگی و تأثیر آن بر سلامت مادر و جنین اظهار داشت: مادران حامله نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر در معرض خطر ابتلاء به پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه (پریودنتال) قرار دارند.
این کارشناس سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به نتایج تحقیقات اظهار داشت: تغییرات هورمونی و تغذیه ای در دوران حاملگی همچون افزایش اسیدیته دهان، تهوع و استفراغ صبحگاهی و التهاب لثه در دوران حاملگی به شکلی است که زمینه ابتلای بیشتر به پوسیدگی دندانی را در مادر حامله فراهم می آورد.
ولی زاده، علاقه وافر مادران حامله به مصرف شیرینی ها یا ترشی ها را به عنوان یکی از عوامل پوسیدگی دندان برشمرد و اشاره کرد: تمایل به مصرف مکرر این مواد دندان ها را در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می دهد.
وی تصریح کرد: مادران حامله به سبب کم حوصلگی و مصرف مکرر مواد غذایی توجه کمتری به بهداشت دهان و دندان دارند. در دوران حاملگی خصوصاً ماه های آخر به سبب کاهش ظرفیت معده، مقادیر کمتر ولی دفعات بیشتری غذا می خورند و ممکنست کمتر مسواک بزنند. بدین سبب امکان تشکیل پلاک میکروبی که عامل پوسیدگی دندان است در آنان بیشتر می شود.
به گفته ولی زاده، نتایج مطالعات نشان داده که التهاب لثه در دوران حاملگی می تواند عامل خطری برای ایجاد زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن باشد.
وی با تأکید بر اهمیت مراقبت از دهان و دندان در سه ماهه اول حاملگی اظهار داشت: در این دوران به سبب تغییرات حس چشایی و افزایش رفلکس معده، تهوع و استفراغ صبحگاهی و استفراغ های مکرر سطوح دندان متناوبا در معرض اسید قرار می گیرند. این اسید می تواند بافت سخت دندان را حل کرده و موجب پوسیدگی آن شود.
ولی زاده به مادران حاملگی که گرفتار استفراغ هستند، سفارش کرد: پس از استفراغ دهان را با آب بشویند برای اینکه این کار به شست و شوی اسید معده از فضای دهان کمک می نماید.
وی با اشاره به تشکیل اندام ها و تکامل جنین در سه ماهه اول بارداری، اشاره کرد: بهتر است درمان های دندانپزشکی طولانی مدت در این دوره انجام نشود.
این کارشناس سلامت دهان و دندان اظهار داشت: مادران حامله در سه ماهه دوم حاملگی آسان تر می توانند روی صندلی دندانپزشکی قرار گیرند بدین سبب این دوران بهترین زمان برای انجام درمان های دندانپزشکی در طول حاملگی به شمار می آید.
وی با اشاره به این که گاهی در دوران حاملگی شاهد افزایش موضعی بافت لثه هستیم که تومور حاملگی نامیده می شود به مادران حامله سفارش کرد: هرگونه تغییر بافت دهان حتما باید توسط دندانپزشک ویزیت شود.
ولی زاده تصریح کرد: تومور حاملگی، سرطانی نیست و عموماً فاقد درد است و به طور معمول بعد از حاملگی نیز برطرف می شود.
وی با اشاره به افزایش وزن مادر در سه ماهه آخر بارداری، اظهار داشت: مادران حامله نمی توانند مدت زیادی در حالت خوابیده به پشت روی صندلی قرار گیرند، بدین سبب در این دوره بهتر است فقط درمان های کوتاه مدت و اورژانسی دندانپزشکی برای وی صورت گیرد.

منبع: