گزارش محققان؛ لطمه خفیف سر هم احتمال سکته مغزی را بیشتر می کند

طب اصیل: بگفته پژوهشگران، هر گونه لطمه سر حتی خفیف، خطر مبتلاشدن به سکته مغزی ایسکمیک را در فرد می افزاید.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، پژوهشگران گزارش می دهند که داشتن صدمات گوناگون این خطر را بیشتر می کند، حتی بیش از شدت یک لطمه مغزی تروماتیک شدید (TBI).
دکتر «هالی السر»، نویسنده این مطالعه و متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان دانشگاه پنسیلوانیا، اظهار داشت: «مطالعه ما نشان داد کسانی که دو یا چند ضربه به سر، همچون لطمه های خفیف سر را تجربه می کنند، بیشتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک بعدی هستند. یافته ها بر اهمیت مداخلات بهداشت عمومی برای کاهش خطر لطمه به سر، و همین طور اقداماتی با هدف پیش گیری از سکته مغزی در بین افرادی که لطمه قبلی به سر داشته اند، تاکید می کند.»
سکته مغزی ایسکمیک، شایع ترین نوع سکته مغزی، به سبب انسداد عروق خونرسان به مغز ایجاد می شود. TBI می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد.
برای مطالعه ارتباط با سکته مغزی، پژوهشگران داده های بیش از ۱۲۸۰۰ بزرگسال را تحلیل و بررسی کردند. هنگامی که این مطالعه در سال ۱۹۸۷ شروع شد، گروه صدمه ای به سر یا سکته مغزی نداشتند.
بیش از ۲۱۰۰ نفر از این افراد در طول ۳۰ سال بعد گرفتار لطمه سر شدند که حدود ۷۳ درصد آنها خفیف بودند.
بیش از ۱۴۰ نفر سکته مغزی ایسکمیک داشتند.
محققان دریافتند افرادی که لطمه به سر داشتند ۳۲ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک بودند. خطر سکته مغزی ایسکمیک در افرادی که دو یا چند ضربه به سر داشتند، در مقایسه با افرادی که صدمه ای به سر نداشتند، ۹۴ درصد بیشتر بود.
به گفته نویسندگان این مطالعه، این امر بر اهمیت پیش گیری از لطمه های سر تاکید می کند.
تحقیقات گذشته نشان داده است که TBI ممکنست با لطمه رساندن به رگ های خونی کوچک در مغز، سلول های پوشش دهنده رگ های خونی و لایه داخلی شریان ها، خطر سکته مغزی را افزایش دهد. این لطمه می تواند جریان خون در مغز را مسدود یا کند کند.

منبع: