چاپ سه بعدی قلب انسان در لابراتوار

به گزارش طب اصیل، دیجیاتو نوشت: دانشمندان دانشگاه استنفورد آمریکا یک قرارداد فدرال ۲۶.۳ میلیون دلاری را امضا کرده اند تا به چاپ سه بعدی قلب انسان از سلول های بنیادی و پیوند آن به خوک های زنده بپردازند.
پیوند عضو می تواند جان انسان ها را نجات دهد، اما فهرست های انتظار طولانی و احتمال ردشدن آنها موضوعی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت. دانشمندان استنفورد در حرکتی روبه جلو برای حل این مشکل، در تلاش هستند برخی اندام ها را با چاپگر سه بعدی توسعه دهند و ابتدا این اندام های توسعه یافته با سلول های بنیادی را روی حیوانات بررسی نمایند. در همین راستا، محققان استنفورد قراردادی برای کاشت قلب انسان در خوک های زنده امضا کرده اند و برای انجام این آزمایش کمک مالی هم دریافت می کنند.
وقتی اندام های بیمار آغاز به ازکارافتادن می کنند، اغلب تنها گزینه باقی مانده پیوند عضو است. اما معضل اصلی کمبود عضو است و خیلی از بیماران در فهرست انتظار، جان خویش را از دست می دهند.
حتی اگر بیمار خوش شانس باشد و بموقع بتواند عضوی را که به آن نیاز دارد، دریافت کند گاهی اوقات هم امکان پیوند وجود ندارد و بیمار نمی تواند عضو پیوندی را دریافت کند. اما اگر بتوان با کمک سلول های بنیادی و چاپگر سه بعدی، اندام و عضو موردنظر برای بیمار را توسعه داد، مشکل برطرف می شود.
طی سالهای گذشته، محققان آزمایش های بسیاری در این حوزه انجام داده اند و این مورد جدیدی نیست. حالا در گامی بزرگ تر، تیمی از دانشمندان استنفورد قراردادی فدرال را با آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته برای سلامت معروف به ARPA-H به ارزش ۲۶.۳ میلیون دلار امضا کرده اند تا بتوانند قلب انسان را با چاپگر سه بعدی توسعه داده و روی خوک های زنده آزمایش نمایند.
توسعه اندامی پیچیده و مهم همچون قلب با چاپگر سه بعدی، مبحث مهمی است و اگر محققان استنفورد بتوانند این پروژه را به سر انجام برسانند، تحولی بزرگ در پیوند اعضا به نام آنها به ثبت می رسد. در صورت موفقیت این پروژه، وارد دوره جدیدی از توسعه بیولوژیک اندام های پیوندی می شویم.
۵۸۵۸

منبع: