نفستان بوی سیر می دهد؟ دانشمندان چاره جدیدی پیدا کردند

به گزارش طب اصیل، زومیت نوشت: حتما شما هم تابحال به خاطر بوی ناخوشایند سیر از خوردن آن صرف نظر کرده اید. پژوهشگران می گویند شاید دیگر نیازی به این کار نباشد.
سیر می تواند مردم را در کنار هم جمع کند و همینطور آنها را از هم دور کند. مشکلی که سیر دارد، اینست که در آشپزخانه بوی خوبی دارد، اما وقتی از دهان بیرون می آید، ناخوشایند می شود. حتی بعد از مسواک زدن، بوی نامطبوع و گوگردی سیر می تواند همچنان در نفس شما باقی بماند.
به گزارش ساینس آلرت، شریل بارینگر، دانشمند علوم تغذیه از دانشگاه ایالتی اوهایو چندین چاره علمی برای رفع بوی سیر از دهان پیدا کرده: اسیدهای موجود در سیب و نعناع و چربی موجود در شیر. او اخیرا کاندیدای احتمالی دیگری را هم شناسایی کرده است: ماست.
بارینگر و همکارش مانپریت کائور متوجه شدند با افزودن ماست به شیشه حاوی برش های نازک سیر خام، گازهای گوگردی درون ظرف تا ۹۹ درصد کاهش پیدا کرد. حتی وقتی آنها از سیری استفاده کردند که در روغن سرخ شده بود، ماست همچنان ترکیبات بسیار بودار را تا ۹۴ درصد کم کرد (تفاوت اندک در اثر، احتمالا ناشی از این حقیقت است که سرخ کردن تاحدودی غلظت ترکیبات فرار تولیدکننده بو را کاهش می دهد).
پژوهشگران برای کشف علت اثربخشی ماست در رفع بوی سیر، اجزای آنرا به صورت جداگانه روی سیر به کار بردند. هم چربی و هم پروتئین شیر در مقایسه با آب مواد فرار دارای بو را کاهش دادند.
یافته ها با نتایج پژوهش گذشته بارینگر همخوانی دارد که نشان می داد شیر پرچرب نسبت به شیر فاقد چربی در کاهش بوی سیر مؤثرتر است. بارینگر می گوید: «بیشتر درمورد اثربخشی پروتئین هیجان زده بودم، چونکه مصرف کنندگان از سفارش به خوردن مواد غذایی پرچرب استقبال نمی کنند. در حال حاضر مردم تمایل به خوردن پروتئین بیشتری دارند.»
وقتی پژوهشگران pH ماست را تغییر دادند (که می تواند بر پیوند پروتئین ها با موارد فرار اثر داشته باشد) متوجه شدند ماست اسیدی تر در کاهش مواد فرار دارای بو در سیر خام و سرخ شده بهتر عمل می کند. این امر نشان داده است پروتئین های موجود در ماست نقش مهمی در کاهش بوی سیر دارند.
پژوهش حاضر تاثیر ماست روی بوی واقعی سیر را در نفس افراد آزمایش نکرد. این امر احتیاج به تأیید دارد، اما بارینگر می گوید: «در رابطه با سیب، همیشه گفته ایم که باید فوراً خورده شود. فرض بر اینست که درمورد ماست هم همینطور باشد، یعنی فورا بعد از خوردن سیر ماست بخورید.»
۲۲۷۲۲۷

منبع: