چرا انسان ها هیچگاه چشمان سیاه رنگ ندارند؟

به گزارش طب اصیل، روزیاتو نوشت: نزدیک به ۱۶ ژن مختلف وجود دارد که مسئولیت تعیین رنگ چشم های ما را برعهده دارند. دو تا از این ژن ها اصلی ترند که HERC۲ و OCA۲ نام دارند.
رنگ چشمان ما از زمان تولد تا حدود ۳ سالگی در تغییر و درحال شکل گیری است. با این وجود، ممکن نیست رنگ چشمان هیچ انسانی واقعاً سیاه از آب درآید. چشم های ما صرفا به خاطر نور، بازتاب لباسی که به تن داریم یا استفاده از لنز، سیاه دیده می شود.
در ادامه می خواهیم ببینیم چرا هیچ انسانی چشمان کاملا سیاه رنگ ندارد.
۱- ژن هایمان اجاره اش را نمی دهد نزدیک به ۱۶ ژن مختلف وجود دارد که مسئولیت تعیین رنگ چشم های ما را برعهده دارند. دو تا از این ژن ها اصلی ترند که HERC۲ و OCA۲ نام دارند. این ژن ها رنگ چشم هایمان را از راه میزان ملانین موجود درون عنبیه ی آنها تنظیم می کنند. رنگ حاصل از ملانین درون چشمان مان می تواند از طیف گسترده ای باشد، از آبی و خاکستری گرفته تا تیره ترین رنگ ممکن که قهوه ای بسیار تیره است، نه سیاه.
۲- اگر چشم هایمان سیاه بود احتمالا دائماً گریه می کردیم اجسام سیاه رنگ برای آنکه واقعاً سیاه دیده شوند، نور بیشتری به خود جذب می کنند. نور و انرژی اضافه ای که جذب آنها می شود، تبدیل به انرژی گرمایی می شود. این بدان مفهوم است که اگر ژن هایمنا به نحوی ما را قادر به داشتن چشمان سیاه رنگ می ساختند، احتمالا چشم هایمان به اشک زیادی نیاز داشتند تا از خود در مقابل حرارت زیاد و خشکی محافظت کند.
۳- چشم هایمان از نور مضر هم در امان نمی ماندند اگر چشمان سیاه رنگی داشتیم، برای بیرون رفتن در نور شدید روز هم گرفتار مشکل می شدیم. پرتوهای نور خورشید حاوی نور فرابنفش اند. اجسام سیاه رنگ اغلب نور فرابنفش بیشتری در مقایسه با سایر رنگ ها جذب می کنند. قرارگیری طولانی مدت در معرض نور فرابنفش می تواند سلامت چشم ها را از میان ببرد و منجر به مشکلاتی همچون آب مروارید یا سرطان پوست شود. اما به لطف ترکیب ژنتیکی مان، ملانینی که به عنبیه رنگ می بخشد، از ما در مقابل نور فرابنفش محافظت می کند. تحقیقات نشان داده ملانین می تواند بیشتر از ۹۹/۹ درصد نور فرابنفشی که جذب می کند را از میان ببرد و بدین سان از چشمان ما در مقابل آسیب ی ناشی از قرارگیری در معرض این پرتوها محافظت کند.
نادرترین رنگ چشم چیست؟ نادرترین رنگ چشم طبیعی، سبز است. تنها حدود ۲ درصد از مردم کل دنیا، چشمان سبز رنگ دارند. موارد نادری هم وجود دارد که افراد به علت آلبینیسم (زالی) چشمی، صاحب چشمان بنفش رنگ می شوند. برخی افراد هم هر کدام از چشمان آنها رنگ متفاوتی دارد که به این حالت، هتروکرومی گفته می شود.
۲۲۷۲۲۷