پهپادها این دفعه برای کشتار سلول های سرطانی می آیند!

به گزارش طب اصیل، دیجیاتو نوشت: این نانوپهپادها با به کارگیری سلول های خاصی در بدن، به شکل مؤثری فقط سلول های سرطانی را نابود می کنند و صدمه ای به سلول های سالم نمی رسانند.
پژوهشگران مؤسسه ملی علم و فناوری اولسان کره جنوبی (UNIST) از فناوری قابل توجهی در درمان سرطان پرده برداری کردند. این تیم تحقیقاتی با موفقیتی بی سابقه Nanodrones یا نانوپهپادهایی توسعه داده اند که قادر به هدف گیری انتخابی و ازبین بردن سلول های سرطانی هستند. این نانوپهپادها می توانند کمک بسیاری به درمان سرطان های کشنده مانند سرطان سینه کنند.
بیشتر بخوانید: جومونگ و سوسانو به روایت هوش مصنوعی / عکس سلول های لنفاوی ذاتی که به سلول های کشنده طبیعی (NK) معروف هستند، نقشی حیاتی در واکنش ایمنی بدن مقابل سرطان دارند. کوشش های زیادی جهت استفاده از قدرت سلول های NK برای ایجاد درمان های موثر سرطان انجام شده است؛ حالا این فناوری می تواند این سلول ها را بهتر هدایت و کنترل کند.
بر طبق مقاله منتشرشده در Nano Today، تیمی از پژوهشگران نانوپهپادهایی به نام NKeND ساخته اند که با کمک سلول های NK و با بهره گیری از نانوذرات پروتئین AaLS سلول های سرطانی را هدف قرار می دهند.
ازبین بردن سلول های سرطانی با نانوپهپادهای NKeND نانوپهپادهای NKeND بطور همزمان لیگاندهای سلول های سرطانی را موردهدف قرار می دهند. از این فنآوری می توان در درمان سرطان های سینه و دیگر سرطان های خطرناک بهره برد.

نحوه اتصال نانوپهپادها به سلول های NK و ازبین بردن سلول های سرطانی
این نانوپهپادها با فعال کردن سلول های NK می توانند بطور مؤثر و بدون لطمه رساندن به سلول های سالم، سلول های سرطانی را نابود کنند. پژوهشگران از این فنآوری برای درمان موش های مبتلا به تومور SK-OV-3 استفاده کردند. باکمک این نانوپهپادها، سلول های NK توانستند به آسانی در تومور نفوذ کنند. پژوهشگران مشاهده نمودند که رشد تومور در این موش ها به شکل قابل توجهی بدون ایجاد عوارض جانبی سرکوب شد.
این پژوهش یک رویکرد جدید برای به کارگیری مؤثر سلول های NK است؛ با این روش می توان سرطانی هایی را که قبل از این درمان ناپذیر بودند، کنترل و درمان کرد. پروفسور «سبیونگ کانگ» درباره ی این دستاور می گوید: «این تحقیق امکانات جدیدی را برای درمان ایمنی بوسیله نانوپهپادهایی که سلول NK را کنترل می کند، ارائه می دهد. این نانوپهپادها بر چالش هایی مانند حرکت و بقای سلول های NK غلبه می کند. هدف ما ارائه فرصت های جدید برای درمان های به ویژه است.»
۲۲۷۲۲۷