نیتروژن چطور آدم را می کشد؟

به گزارش طب اصیل، یورونیوز نوشت: یک مجرم در ایالت آلابامای آمریکا روز جمعه ۲۶ ژانویه برای نخستین بار در جهان با بهره گیری از روش جدیدی به نام هیپوکسی نیتروژن اعدام شد، گازی که هروز آنرا تنفس می نماییم. اگر آنرا روزانه استنشاق می نماییم پس چرا کشنده است؟
ایالت آلابامای ایالات متحده، جایی که اسمیت بیشتر از دو دهه در انتظار اعدام بود، با استفاده از متد جدیدی به نام افت اکسیژن از راه استشمام نیتروژن (یا هیپوکسی نیتروژن) این مجرم را اعدام کرد.
هیپوکسی نیتروژن چیست؟ هیپوکسی (یا افت اکسیژن) نوعی خفگی است. مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده آنرا بعنوان «حالتی که در آن اکسیژن به مقدار کافی در دسترس نیست» توصیف می کند؛ و همانطور که همه می دانیم، برای تنفس و زندگی به اکسیژن نیاز داریم.
در اعدام اخیر در ایالت آلاباما، مجرم از راه یک ماسک تنفسی که به مخزن نیتروژن تحت فشار متصل بود، نیتروژن خالص استنشاق کرد.
مقدار زیادی نیتروژن در هوای اطراف ما وجود دارد و زمانیکه به درستی با اکسیژن موجود در اتمسفر متعادل شود، بی خطر است. اما زمانیکه غلظت نیتروژن خیلی زیاد و سطح اکسیژن بسیار کم شود، به صورت بالقوه کشنده است.
آقای اسمیت هم که این گاز را استنشاق می کرد، غلظت نیتروژن در بدن او به سطوح کشنده افزایش پیدا کرد. نیتروژن اساساً بافت ها و اندام ها را از اکسیژن محروم می کند و سبب کاهش جریان خون و در نهایت مرگ می شود.
نیتروژن موجود در هوای اطراف ما ما هر روز نیتروژن تنفس می نماییم. جو یا هوای اطراف ما از حدود ۷۸ درصد نیتروژن و تنها ۲۱ درصد اکسیژن تشکیل شده است. بقیه آن هم شامل بخار آب، آرگون، نئون، هلیوم، هیدروژن و زنون است. این گازها بعنوان «گازهای دائمی» شناخته می شوند.

منبع: