شیر گاو نانوذره دارد، آن هم از نوع مفید!

طب اصیل: برمبنای یک مطالعه جدید، شیر گاو حاوی نانوذراتی است که می تواند برای ارائه درمان های خوراکی مبتنی بر آران ای (RNA) اصلاح کننده بیماری استفاده گردد. این درحالی است که داروهای فعلی آران ای پایه را فقط می توان تزریق کرد.

به گزارش طب اصیل و به نقل از ایسنا، یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی پژوهشگران، تبدیل داروهای تزریقی به نسخه هایی است که بصورت خوراکی مصرف شوند. داروهای خوراکی به طور معمول شکست می خورند، برای اینکه نمی توانند در مقابل محیط سخت روده مقاومت کنند و توانایی دارو برای جذب و اعمال اثر درمانی بر بدن از بین می رود.

یک دسته از داروهایی که فقط با تزریق قابل مصرف هستند، درمان با آران ای است. این داروها با بهره گیری از مولکول های مبتنی بر آران ای، بیان و فعالیت مولکول های هدف را دست کاری می کنند و مسیرهای زیستی را برای درمان بیماری موردنظر تغییر می دهند. آران ای درمانی امکان درمان بیماری هایی را فراهم می آورد که داروهای معمولی روی آنها مؤثر نیست.

تحقیقات جدید کینگز کالج لندن نشان داده است که نانوذرات زیستی موجود در شیر گاو به نام وزیکول های خارج سلولی (EV) ممکنست راهی برای تجویز درمان های مهم آران ای بصورت خوراکی باشند.

منبع: