مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا: اگر کودک به آنفلوآنزا مبتلا شد چه باید کرد؟

به گزارش طب اصیل آنفلوآنزا بیماری است که از راه ویروس های این بیماری ایجاد می شود و می تواند به بروز علائمی چون سرفه، گلودرد و تب در فرد مبتلا منجر شود. همینطور امکان دارد آبریزش بینی، احساس خستگی، بدن درد یا علایم ناخوشی دیگر در بیمار ظاهر شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، تمامی افراد از هر رده سنی از کودکان و بزرگسالان گرفته تا سالمندان امکان دارد به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شوند.
افرادی که گرفتار آنفلوآنزا می شوند امکان دارد ویروس را از راه سرفه یا عطسه پخش کنند. همینطور امکان دارد از راه تماس با شیء آلوده به ویروس از قبیل دستگیره در، میز یا دست شخص مبتلا، فرد گرفتار آنفلوآنزا شود.
نشانه های آنفلوآنزا شامل موارد زیر است: تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، احساس ضعف و خستگی بیشتر از معمول، سردرد، احساس سردی بدن، درد، اسهال و استفراغ. هر شخص مبتلا به آنفلوآنزا امکان دارد تمام علایم این بیماری را به صورت همزمان نداشته باشد.

شدت بیماری در افراد مبتلا به آنفلوانزا چقدر است؟
اغلب افراد مبتلا به آنفلوآنزا حتی بدون رفتن به پزشک یا مصرف دارو بهبود پیدا می کنند. با این حال، برخی افراد مبتلا به شدت بیمار می شوند تا جایی که حتی امکان دارد جان خویش را از دست بدهند. خیلی از افرادی که به نوع شدید این بیماری مبتلا می شوند بیشتر از ۶۵ سال داشته یا به یکی از این بیماری ها مبتلا هستند: دیابت، بیماری قلبی، آسم، بیماری کلیه، حاملگی. همینطور کودکان زیر پنج سال هم در معرض خطر بیشتری هستند.

فرد مبتلا به آنفلوانزا تا چه مدت می تواند ویروس را به افراد دیگر انتقال دهد؟
اغلب مبتلایان به این بیماری امکان دارد از یک روز پیش از بروز علایم تا پنج الی هفت روز پس از آن، ویروس آنفلوآنزا را شیوع دهند.
همینطور افرادی که شدت بیماری در آنها بیشتر است یا کودکان خردسال امکان دارد آنفلوآنزا را به مدت بیشتری شیوع دهند.

برای جلوگیری از بیماری چه اقداماتی می توان کرد؟
برای مقابله با بیماری آنفلوآنزا رعایت این نکات سفارش می شود: واکسیناسیون، دوری کردن از افراد مبتلا به بیماری، شستشوی دست ها با صابون و آب گرم ( در صورت دسترس نبودن صابون و آب گرم استفاده از شوینده های الکلی سفارش می شود)، مصرف داروهای تجویز شده طبق سفارش پزشک.
همچنین عادت های بهداشتی روزانه که می توان برای حفظ سلامت خود و دیگران انجام داد عبارتند از:
– به هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خویش را با دستمال کاغذی یا آستین لباس خود بپوشانید. بعد از استفاده از دستمال کاغذی، آنرا دور بیاندازید.
– بیشتر اوقات دست های خویش را با صابون و آب گرم بشویید.
– از تماس دست ها با چشم ها، بینی یا دهان خودداری کنید چونکه سبب انتشار آلودگی می شود.
– اگر گرفتار علایم مربوط به آنفلوآنزا هستید، پس از برطرف شدن تب حداقل به مدت ۲۴ ساعت در خانه بمانید.
در صورت مشاهده این علایم اخطار دهنده سریعا به پزشک رجوع کنید:
– در کودکان:
تنفس تند یا سخت
رنگ پوست خاکستری یا متمایل به آبی
عدم مصرف کافی مایعات
استفراغ مداوم یا شدید
– در بزرگسالان:
تنگی نفس
احساس درد یا فشار در سینه یا شکم
سرگیجه ناگهانی
گیجی
استفراغ مداوم یا شدید

اگر کودک به آنفلوآنزا مبتلا شد چه باید کرد؟
در کودکان زیر پنج سال و کودکانی که به بیماری هایی از قبیل آسم و دیابت مبتلا هستند احیانا بیماری آنفلوآنزا با مشکلات بیشتری ظاهر می شود. بیشتر کودکان بدون رفتن به پزشک بهبود پیدا می کنند و برخی دیگر بر اثر آنفلوآنزا گرفتار کسالت و ناخوشی بیشتری می شوند. همینطور کودک در هر رده سنی که نشانه های حادتر آنفلوآنزا در او مشاهده شده باید تحت نظر پزشک قرار گیرد.
داروهای ضد ویروس که برای درمان آنفلوانزا استفاده می شوند طی دو روز نخست مبتلا شدن به بیماری بهتر اثر می کنند. امکان دارد پزشک ۴۸ ساعت بعد از بروز علایم آنفلوآنزا برای کودک داروهای ضد ویروس تجویز کند، به خصوص اگر کودک در بیمارستان بستری باشد یا احتمال تشدید بیماری در او وجود داشته باشد.
اگر کودک گرفتار علایم تب است می توان از داروهای کاهنده تب بهره برد.
به گزارش طب اصیل به نقل از سایت اطلاع رسانی مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها در آمریکا، اقداماتی که باید برای کاهش خطر انتقال ویروس آنفلوآنزا به دیگران در خانه انجام داد، شامل موارد زیر است:
– از کودک مبتلا به آنفلوآنزا در یک اتاق جداگانه مراقبت شود تا با اعضای دیگر خانواده در تماس نباشد.
– اجازه ندهید کودک در ظرف مشترک با دیگران غذا یا نوشیدنی بخورد.