مدیرعامل شرکت داروسازی سها تشریح کرد در تامین ارز مواداولیه داروها مشکلی نداریم، توقف صادرات دارو به عراق و افغانستان

طب اصیل: مدیرعامل شرکت داروسازی سها با اشاره به اینکه این شرکت ۱۰۳ قلم دارو را تولید می کند، اظهار داشت: در شرایط فعلی با مشکلی در زمینه تأمین ارز برای واردات مواد اولیه دارویی مواجه نشده اند؛ ما پرداخت نقدی ملزومات جانبی داروها به شرکت ها مشکل نقدینگی را بوجود آورده است.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، کامران یوسفی در نشست خبری که امروز برگزار گردید در مورد وضعیت های این شرکت اظهارکرد: وظیفه ذاتی ما تولی دارو برای رفع نیازهای درمانی کشور است و ما حدود ۱۰۳ نوع دارو را در شرکت داروسازی سها تولید می نماییم که شامل تمام دسته های دارویی است.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها با اشاره به اینکه داروسازی سها دو کارخانه در چهارباغ و وردآورد دارد، اظهار داشت: در کارخانه وردآورد، داروهای مایع و هورمونی تولید می گردد.

وی همینطور اظهار داشت: خطوط تولیدی ما کاملا فعال است و تلاش ما بر این است که وقفه ای در فرآیند تولید دارو به وجود نیاید. تمام تلاش ما این است که ارزی که بانک مرکزی در اختیار ما می گذارد را با کمترین هزینه صرف واردات نیازهای اصلی خود نماییم اما با این وجود نیاز داریم که ارگان های دیگر هم به ما کمک نماید و دستگاه هایی مانند وزارت بهداشت و بانک مرکزی زمینه های دریافت مطالبات ما از شرکت های پخش و سایر بخش ها را فراهم آورد. چونکه تأمین بعضی از الزامات ما از داخل کشور هم اکنون برای ما سخت تر از واردات شده است.

وی افزود: بعنوان مثال برای تامین ملزومات جانبی تولیدات دارویی مانند جعبه و کارتن، مجبوریم که نقدی این هزینه را پرداخت نماییم و این مسئله ما را با کمبود نقدینگی مواجه کرده است. آنها هم مواد اولیه خویش را نقدی تامین می کنند و ازاین رو به ما هم نقدی می دهند از همین رو ما با مشکل زیادی در زمینه این هزینه ها مواجه می شویم.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها در ادامه اظهار داشت: بعضی از مطالبات ما مربوط به شرکت های پخش است چونکه بیمارستان های طرف قرارداد قادر به پرداخت هزینه های خود به این شرکت ها نیستند از همین رو دریافت هزینه ها با مشکل مواجه می گردد.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها با اشاره به اینکه در تامین مواد اولیه مشکلی وجود ندارد اظهار داشت: الحمدالله در این زمینه مشکلی نداشتیم و بخشی از مواد اولیه ما در گمرک وجود دارد که در حال ترخیص است.

یوسفی در مورد سهم شرکت داروسازی سها از تولید داروی داخلی اظهار داشت: ما ۱۲ درصد از سهم ۹۶ درصدی تولید داروی داخل را بر عهده داریم و تنوع محصولات تولیدی ما زیاد است. ما پروانه تولید ۱۰۳ نوع دارو را داریم که شامل داروهای بیماری های قلبی- عروقی، گوارشی، روانگردان، اسکلتی- عضلانی و سایر دستگاه های دارویی است که تولید می نماییم.

وی با اشاره به صادرات دارویی اظهار داشت: قبل از این ما به کشور افغانستان و عراق صادرات دارو داشتیم اما با عنایت به سیاست های کنونی کشور خط صادراتی ما متوقف شده است.

وی اضافه کرد: حجم صادرات ما به کشورهای افغانستان و عراق ۵ تا ۶ درصد تولید بود که بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار ارزآوری تخمین زده می گردد.

مدیرعامل شرکت داروسازی سها در مورد نیازهای این شرکت داروسازی به مواد اولیه اظهار داشت: ۴۰ درصد از مواد اولیه ما برای ۱۰۳ قلم دارو از منابع خارجی تامین می گردد.

یوسفی در مورد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار داشت: خوشبختانه تابحال در مورد تأمین ارز مشکلی نداشتیم و مواد اولیه مورد نیاز ما هم با این ارز تامین شده است و کمبودی نداریم.